Beschermde hechtenis

Vrijheid om te beleven

De vrijheid, de kunstenaar (m/v), de maatschappij, de kijker en koper

Door   Gerard Ruttema, alias Drager Meurtant
Data   woensdag 11 en 25 januari 2018
Tijd   14.30 - 16.00 uur
Plaats

  Walkartcentrum, Kerkweg 19, Zeist

Opgave via

  contactpagina

Kosten

  € 10,- voor leden en vrienden van de Walkartgemeenschap,
  € 15,- voor anderen, inclusief koffie en thee.

 

De drang te willen duiden kan verlammend zijn voor de onbevangenheid. Deze laatste staat aan de basis van vrijheid om te beleven.


De schilder zit vast aan zijn/haar penseel (of vingers en tenen) en is vaak beperkt tot een vlak. Iemand als Robert Rauschenberg was dat niet, met zijn kunst in vele dimensies. Bij iemand als Miro ervaar ik die beperking niet.

 

De kunstenaar staat in de tijd waarin hij/zij leeft, is er soms aan gebonden. Later kan dat ertoe leiden dat diens kunst als gedateerd word gezien. De drang voorop te willen lopen, baan te breken, grenzen te verleggen, kenmerkt de vrije kunstenaar. Een innerlijke tegenspraak van termen.

 

De kunstenaar dan, die eigenzinnig, zonder normering van buiten, uitdrukking weet te geven aan een gevoel, een beleving; die ook wars is van trends, zich ophoudt buiten de competities, niet hoeft te 'scoren'. Waarlijk, die kunstenaar kent meer vrijheid. En vaak een lege maag. Tenzij ook die keten wordt doorbroken: we spreken nu over de rol van de mecenas, die de kunstenaar ruimte geeft, en aan zich bindt.

Voor vrijheid wordt een prijs betaald, dat weten kunstenaars al eeuwen, met dieptepunt onder het nazi-regime, in de USSR, McCartney tijdperk in de US (denk aan de zanger Pete Seeger) en op vele andere plaatsen met starre regimes.

Ook fysieke en mentale beperkingen kunnen het creatief werken in sterke mate beïnvloeden.

Hoe artiesten omgaan met de kleine en grote beperkingen van creatieve vrijheid zal in twee dagdelen worden aangestipt.