In het interieur van het kerkje van de Walkartgemeenschap aan de Kerkweg te Zeist hangt een wandkleed dat een impressie geeft van de Basiliek Sainte Madeleine te Vézelay.
Het wandkleed is vervaardigd door mevrouw Toop Dingemans in 1995.
wandkleed Walkartkerkje | Basiliek Sainte Marie Madeleine, Vézelay | Narthex basiliek Sainte Marie Madeleine, Vézelay |
Inspirerend licht (uit Drijveer jaargang 52 [2016]-1)
Mensen die voor het eerst ons vriendelijke kerkje binnen stappen, blijven vaak even verrast staan. Ze nemen het interieur bedachtzaam in zich op. De eenvoudige buitenkant verraadt niet de warme, intieme sfeer van het interieur. De verlichting hult het geheel in een zachte gloed, maar het bijzondere, bijna magische wandkleed roept wel eens vragen op. Is het geschilderd, wat stelt het voor en wie is de maker? Vragen die mij zo nu en dan wel gesteld zijn. Dichterbij gekomen blijkt dat het niet is geschilderd maar opgebouwd uit lapjes stof. Mevrouw Toop Dingemans heeft het kleed gemaakt in 1995. Zij werd geïnspireerd door het interieur van de basiliek Sainte Marie Madeleine in Vézelay, een stadje in Bourgondië, midden-Frankrijk.
Enkele jaren geleden hebben Marian en ik, op weg naar de Provence, een omweg gemaakt om de kerk zelf eens te bekijken. De helder gekleurde Madeleine, gelegen op een heuvel in een licht glooiend landschap, is al van verre te zien. Al eeuwenlang is Vézelay een drukbezochte halteplaats voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. En nog steeds nemen jaarlijks duizenden wandelaars en fietsers de moeite om de heuvel te beklimmen, het stadje met zijn indrukwekkende abdijkerk te bezoeken en een stempel te halen als bewijs dat er weer een etappe op zit van de St Jacobsroute.
De bouw van de kerk dateert uit het begin van de 12e eeuw en combineert verschillende stijlen zoals romaans en gotisch. Overigens heeft de Heilige Stoel pas in 1920 de titel van ‘basiliek’ aan de Madeleine verleend.
De ware, eenvoudige schoonheid bevindt zich in het interieur.
Zodra je de buitenpoorten bent ingegaan bevind je je in een indrukwekkend romaans voorportaal, de zogeheten narthex. Een groot timpaan trekt alle aandacht: centraal troont Christus, majestueus en zijn armen wijd geopend.
Dan nodigt het kolossale romaanse schip je uit om binnen te treden om tegelijkertijd in de verte te worden aangetrokken door het gotische koor, badend in het licht. Dit is het dus wat mevrouw Dingemans inspireerde: de hoog oprijzende kooromgang en de schitterende kapellen lijken één enkele ruimte te vormen, als werd het bijeengehouden door maximale lichtinval. Het creatieve enthousiasme van de kunstenares heeft z’n uitwerking bepaald niet gemist.
Al jarenlang hangt haar kunstwerk op een bij uitstek geschikte plek voor ons ter bewondering en tot verwondering van de nieuwsgierige passant die z’n weg vindt naar ons charmante kerkje.
Ger Boogaard, voorzitter van 2004-2018