Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Schepping

In alle tijden en overal hebben mensen zich afgevraagd: hoe is alles ontstaan. Zo heeft men overal scheppingsverhalen bedacht. De Bijbel begint met twee heel verschillende scheppingsverhalen. Het eerste vertelt dat God alles schiep in zes dagen en vervolgens rustte gedurende de zevende dag. Het Hebreeuwse woord voor scheppen dat hier wordt gebezigd, wordt alleen voor het scheppende handelen van God gebruikt. God schiep alles door middel van zijn woord, waardoor alles gestalte aannam. Dit scheppingsverhaal is een beeldende, dichterlijke uitingsvorm, geenszins een feitelijk verslag. Naast een beeldende denkwijze zijn er ook nog de wijsgerige en de wetenschappelijke.

Zo geeft de wijsgeer Spinoza weer een heel andere visie op het universum. Dat bestaat voor hem eeuwig. Voor hem is het universum het Al, de Natuur die zowel vorm doet ontstaan als vorm aanneemt. Ja, de natuur is voor hem in feite God. Deus Sive Natura: God dan wel de Natuur, zo formuleert hij het. Er is geen God buiten de natuur en alles verloopt in de natuur causaal.

De derde denkwijze die de mens kent is de wetenschappelijke. Het is verbazingwekkend wat de wetenschap over de natuur te weten is gekomen. Zo zijn kosmologen, die zich bezig houden met de vraag hoe de kosmos is ontstaan en hoe deze zich verder ontwikkelt, tot het inzicht gekomen dat alles kan zijn ontstaan zonder dat daarvoor een Schepper nodig was. Maar met of zonder Schepper, de natuur blijft wonderlijk, groots en vaak ook verbijsterend.

De drie denkwijzen blijven van grote betekenis. Ze komen alle drie voort uit verwondering. De beeldende, dichterlijke is de meest gevoelsmatige. De filosofische beweegt zich rationeel op o.a. het gebied van de levensvragen, die de wetenschap niet in haar onderzoek kan en wil betrekken. De wetenschap tracht binnen de grenzen van het empirisch toetsbare de werkelijkheid te beschrijven en te begrijpen.

De genoemde denkwijzen hebben ieder hun eigen waarde en betekenis. Ze sluiten elkaar geenszins uit, maar bestaan naast elkaar en laten zo de wonderlijke rijkdom van de menselijke geest zien die verschillende wegen kan bewandelen.