Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Spreken over boven gaat over beneden

In deze tijd lijkt alles, ook de maatschappij, steeds sterker te veranderen. Vele eeuwen kende men in onze westerse wereld één religie die het hele leven beheerste, het Rooms Katholicisme. Wanneer de Reformatie haar intrede doet, gaan er door allerlei afscheidingen steeds meer kerken ontstaan. Op den duur zou met name in Nederland de maatschappij sterk verzuild raken. Waar tijdens de Tweede Wereldoorlog meer werd samengewerkt, zou na 1945 de verzuiling weer in alle glorie aan de dag treden. Maar er kwam vervolgens ook een proces van ontkerkelijking op gang. Zo ontstond er een nieuwe zuil, de humanistiek. Er liepen dus overal duidelijke grenzen, zoals die tussen gelovigen en ongelovigen.

Thans gaan die grenzen vervagen; de ontzuiling is een feit geworden. Ook de grenzen tussen gelovigen en ongelovigen is aan het vervagen. Dat komt omdat veel gelovigen anders zijn gaan denken, en aan de andere kant de ongelovigen de religieuze dimensie van de werkelijkheid zijn gaan ontwaren. Gelovigen en ongelovigen hebben vaak beiden het traditionele geloof verlaten, om beiden het mysterie der werkelijkheid te ontdekken via hun verwondering over al wat bestaat.

Wat traditioneel werd gezegd over boven komt van beneden, zoals prof. dr. Harry Kuitert al constateerde. Maar oude verhalen over boven kunnen pas weer zin krijgen als je ze leest als vertellingen over beneden. In feite gaat wat over boven wordt gezegd over beneden. Wat mensen over boven beweren is ontleend aan beneden. Wie dat doorziet kan vervolgens zeggen: beneden zegt dingen over boven, maar die gaan in feite over beneden.