Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).
Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.
In de vorige eeuw kwam men later tot het inzicht dat alle energie van het heelal samengeperst was in 1 punt
en plotseling via wat Fred Hoyle de oerknal noemde, waarin hij overigens zelf niet geloofde, het universum
ging vormen. De meeste geleerden gaan overigens wel uit van die gebeurtenis. Op dat moment beginnen ruimte én tijd. De tijd gaat steeds verder en de ruimte zet steeds meer uit. Maar alle ordening gaat over naar minderordening (entropie). Zo zal aan alles eens een einde komen.
In de godsdienstgeschiedenis komen we allerlei heilige tijden en heilige ruimten tegen. Heilige tijden zijn religieuze feesten. Heilige ruimten zijn tempels, synagogen, moskeeën en deels kerken.
Wat kerken betreft is er een groot verschil tussen een Rooms-Katholieke en een Calvinistische Kerk. De Katholieke Kerk is altijd een sacrale ruimte. De Calvinistische Kerk is een profane ruimte behalve als er een dienst wordt gehouden.
Ook is er een groot verschil tussen de katholieke, de gregoriaanse en de protestantse zang. De katholieke zang vult de kerkruimte, zonder ritmische onderbrekingen – de zang is vloeiend, ruimtelijk georiënteerd. De protestantse zang is ritmisch, op tijdsindeling ingesteld.
Jongeren leven toekomstgericht. Ouderen reflecteren over het verleden. Beide groepen delen echter het heden. Daarvoor geldt: carpe diem – pluk de dag. Benut de kans van het heden om daar zinvol mee om te gaan.