Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Van onzekerkeid naar zekerheid
13 november 2022
Onderweg .... maar waarheen?
09 oktober 2022
Gedachten bij de 4 jaargetijden
21 augustus 2022
Zoekt en gij zult vinden
10 juli 2022
Jodendom, Christendom en Islam
19 juni 2022
Religie en realiteit
22 mei 2022
Wat is de mens?
24 april 2022
Religie: geloven of ervaren?
13 maart 2022
Is het Christendom achterhaald?
23 januari 2022
Het geschenk. Over geven en nemen.
05 december 2021
Geloofwaardig
14 november 2021
een geestelijke voorhoede?
24 oktober 2021
Verder kijken
12 september 2021
Zijn wij allen schuldig?
22 augustus 2021
Komen wij steeds verder?
11 juli 2021
Alles heeft zijn tijd
16 mei 2021
Wantrouwen en vertrouwen
18 april 2021
Wat is waarheid?
14 maart 2021
De Bijbel ook eens anders lezen
13 december 2020
‘Gewoon jezelf zijn' (Haya van Someren) en ‘Ken uzelf ‘(Delphi)
15 november 2020
Wat verbindt ons?
11 oktober 2020
Verder kijken
13 september 2020
Leven we in de best-denkbare wereld?
23 augustus 2020
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

een geestelijke voorhoede?

Vormen wij vrijzinnigen nog steeds een geestelijke voorhoede?

 

  1. Vrijzinnigheid kent een zekere tweespalt. Aan de ene kant zegt zij de wetenschap zeer serieus te nemen en de inzichten van wijsgeren ter harte te nemen en bovendien open te staan voor wat niet-westerse religies bieden. Aan de andere kant is er bij vrijzinnigen soms sprake van denkluiheid. Vrijzinnigheid kampt met iets als remmende voorsprong (Jan Romein).

 

  1. Om bovengenoemde vraag te kunnen beantwoorden, kan het antwoord op de vraag hoe men denkt en spreekt over God helpen.

 

  1. Orthodoxe gelovigen gaan in het algemeen uit van een traditioneel Godsbeeld. Het Nieuwe Liedboek getuigt hiervan. De vrijzinnige theoloog en godsdienstwijsgeer Paul Tillich verving het begrip persoonlijk met betrekking tot God door het begrip bovenpersoonlijk. Tegenwoordig is het voor veel mensen niet meer mogelijk te geloven in een God die ingrijpt in de gang van zaken op aarde. Men verlaat daarom de kerken.

 

  1. Er zijn echter ook velen die op een heel andere manier over God denken of een heel andere term gebruiken om hun religieuze gevoelens te uiten.
    Er zijn agnosten (zij zeggen niet te weten of er een God bestaat) en ietsisten (zij zeggen dat er ‘iets’ moet zijn tussen hemel en aarde); anderen zien God als een energie die alles doortrekt, of als een innerlijke werkelijkheid die mensen kracht en steun verleent en ook tot ethisch handelen aanzet, maar geen bovennatuurlijk wezen buiten de werkelijkheid vormt.
    Dan zijn er ook degenen die niet meer over God spreken, maar beseffen dat al wat er is in het Mysterie van het zijn is gegrondvest.
    Religie is dus ook mogelijk zonder God. Belangrijk is echter het besef van het Mysterie van het zijn enerzijds en het besef van de plicht het goede na te moeten streven en verantwoordelijk te leven anderzijds.
    In al de onder 4) genoemde vormen van religieus denken is er sprake van vrijzinnigheid en is er van een voorhoede sprake tegenover orthodoxe starheid enerzijds en rationalistische starheid anderzijds.