Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Jodendom, Christendom en Islam
19 juni 2022
Religie en realiteit
22 mei 2022
Wat is de mens?
24 april 2022
Religie: geloven of ervaren?
13 maart 2022
Is het Christendom achterhaald?
23 januari 2022
Het geschenk. Over geven en nemen.
05 december 2021
Geloofwaardig
14 november 2021
een geestelijke voorhoede?
24 oktober 2021
Verder kijken
12 september 2021
Zijn wij allen schuldig?
22 augustus 2021
Komen wij steeds verder?
11 juli 2021
Alles heeft zijn tijd
16 mei 2021
Wantrouwen en vertrouwen
18 april 2021
Wat is waarheid?
14 maart 2021
De Bijbel ook eens anders lezen
13 december 2020
‘Gewoon jezelf zijn' (Haya van Someren) en ‘Ken uzelf ‘(Delphi)
15 november 2020
Wat verbindt ons?
11 oktober 2020
Verder kijken
13 september 2020
Leven we in de best-denkbare wereld?
23 augustus 2020
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Geloofwaardig

  1. Het woord geloofwaardig bestaat uit twee woorden: geloof en waardig.
    Geloof kan betekenen voor waar houden, maar ook vertrouwen koesteren jegens iets of iemand.
  2. In het dagelijks leven hebben we vaak te maken met de vraag betreffende de geloofwaardigheid van mensen en zaken. Als iemand ons iets vertelt hangt de geloofwaardigheid af van de inhoud én de geloofwaardigheid van de verteller.
  3. In deze tijd heerst er veel wantrouwen jegens allerlei overheden en de politiek. Te vaak voelen burgers zich niet serieus genomen door overheden en politici, terwijl zij er voor de burgers behoren te zijn. De werkelijkheid lijkt vaak het omgekeerde te zijn. Dat leidt tot wantrouwen en dat is kwalijk, want bedreigend voor onze democratie. Overheden en politici dienen geloofwaardig te zijn.
  4. Tenslotte is er op religieus terrein sprake van een geloofwaardigheidscrisis ten aanzien van het traditionele geloofsdenken.
    De natuurwetenschappen hebben geleerd dat zich in de natuur wetmatige processen voordoen. Een ingreep door God is in principe onaannemelijk. De Bijbelwetenschap heeft geleerd dat de Bijbelse geschriften een ontstaansgeschiedenis kennen, waarin redacteuren onmiskenbaar een belangrijke rol hebben gespeeld. Van geen enkel Bijbels geschrift is er nog een origineel handschrift bewaard gebleven. We hebben alleen kopieën van kopieën, met soms fouten daarin en soms zelfs bewuste vervalsingen om de tekst een bepaalde kerkelijke lezing of dogma te laten steunen. Toch is de Bijbel allerminst waardeloos. Drie nog altijd geloofwaardige dingen kan men erin aantreffen:
    1. de onderkenning van een meerwaarde der werkelijkheid, het zijnsmysterie
        in moderne woorden.
    2. het ethisch verantwoordelijkheidsbesef en
    3. altijd geldig blijvende wijsheid.