Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Geplukte kip of gouden ei

Over een geplukte kip of afgekloven botje en een gouden ei.

 

We leven in een tijd waarin veel mensen, vooral ouderen, zich onzeker voelen. Er verandert zoveel in korte tijd dat men zich niet meer thuis voelt in de huidige maatschappij. Winkels sluiten hun deuren, kerken worden gesloopt of voor heel andere doeleinden gebruikt en op veel gebieden zoals de zorg wordt drastisch bezuinigd. Velen maken zich ook zorgen over grote aantallen immigranten, vooral mensen met een islamitische achtergrond. Men ziet ook dat de onkerkelijkheid enorm is toegenomen. Maar dat wil niet zeggen dat mensen geen religieus besef meer hebben. Bij velen leeft dat besef namelijk nog sterk. Alleen het geloof in God die buiten het universum bestaat en min of meer persoonlijk wordt voorgesteld, wordt door steeds meer mensen, deels ook door kerkleden, niet meer aanvaard. Je ziet ook dat mensen geen belangstelling meer hebben voor theologische verhandelingen. Men interesseert zich meer voor wijsbegeerte en psychologie of voor esoterie. Kerk en theologie lijken langzamerhand op een geplukte kip of een afgekloven botje. Anders gezegd, ze lijken tot een voorbije tijd te behoren. Ze hebben in de bestaande vorm hun tijd gehad. Theologie is godsdienstwetenschap geworden. Het gaat niet langer om kennis van God, maar om kennis van de mens en zijn religie.

Maar als je je verwondert over al wat er is: het universum, het leven op onze planeet en de mens met zijn geestelijke vermogens, kun je zeggen: het lijkt alles op een gouden ei. Dat betekent: alles vindt zijn grond in een mysterie dat alles omhult. In al wat bestaat kun je het mysterie ontwaren. Dat is een besef dat tot een verrijking van ons bestaan leidt.