Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
een geestelijke voorhoede?
24 oktober 2021
Verder kijken
12 september 2021
Zijn wij allen schuldig?
22 augustus 2021
Komen wij steeds verder?
11 juli 2021
Alles heeft zijn tijd
16 mei 2021
Wantrouwen en vertrouwen
18 april 2021
Wat is waarheid?
14 maart 2021
De Bijbel ook eens anders lezen
13 december 2020
‘Gewoon jezelf zijn' (Haya van Someren) en ‘Ken uzelf ‘(Delphi)
15 november 2020
Wat verbindt ons?
11 oktober 2020
Verder kijken
13 september 2020
Leven we in de best-denkbare wereld?
23 augustus 2020
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Komen wij steeds verder?

1.

Het was een buitengewoon belangrijk inzicht dat Charles Darwin als eerste beschreef en dat bekend is geworden als de evolutietheorie. Het leven op aarde heeft zich ontwikkeld vanaf heel eenvoudige levensvormen tot de mens. De Bijbelse voorstelling van een afzonderlijke schepping van alle diersoorten en van de mens is niet meer te handhaven.

 

2.

Wie de natuur observeert komt steeds weer tot een grote verwondering. Het lijkt of een intelligentie de evolutie sturend, doelgericht beheerst. Toch blijkt de natuur geen blauwdruk te kennen. Maar, hoe dan ook, zowel de ontwikkeling van het universum als die van het leven op aarde zijn groots en verwonderlijk.

 

3.

Schweitzer besefte deel te hebben aan hetzelfde leven als alle andere levende wezens en vertaalde dat inzicht in zijn ethiek van eerbied voor het leven

 

4.

Komen wij steeds verder?

Wetenschappelijk is dat zonder meer het geval. De wetenschappen brengen steeds weer nieuwe inzichten naar voren. Zowel wijsbegeerte als geloofsdenken zullen die inzichten moeten verwerken. Maar oude wijsheden bevatten vaak diepe levensinzichten, die nog steeds van waarde zijn.

Religies hebben veel meer te bieden dan geloofsdenken alleen. In hun beeldende uitdrukkingsvormen, vaak vol wijze symboliek, bieden zij nog steeds veel voor de naar antwoorden op de levensvragen zoekende mens.
Ernst Cassirer zag scherp in dat er ook andere dan wetenschappelijke kennis bestaat. Dat is o.a. het geval bij taal en mythe. Zo zal poëzie ook steeds grote betekenis behouden.

 

Wij komen steeds verder, maar niet op alle gebied.