Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Mysterie der werkelijkheid

Stilte rond het Mysterie der werkelijkheid

 

Wij leven in een tijd waarin veel lawaai voor komt. Het lijkt wel of veel mensen stilte niet kunnen verdragen. Stilte maakt hen onrustig en ze weten stilte geen invulling te geven. Verder trachten gemeentes, groot en klein, ook steeds meer activiteiten te organiseren omdat mensen kennelijk niet meer hun vrije tijd weten te vullen. Toch zijn er ook mensen die juist de stilte opzoeken. Zij vinden die vaak in de natuur.

Stilte en geluid kunnen heel goed samengaan. Dat is het geval bij muziek. Vóór een concert begint heerst er een geladen stilte. Ook binnen een muziekstuk is er plaats voor stilte. En in de religie nemen stilte en geluid eveneens een belangrijke plaats in. Mensen zijn b.v. stil in een gewijde ruimte. In allerlei verhalen bewaren mensen stilte voor hun God, of roepen hem aan, of zingen hem toe. Goden zwijgen of spreken soms tot mensen. Gelovigen vatten die verhalen vaak op als feitelijke verslagen. Anderen vatten ze echter op als symbolische vertellingen. Symbolen zijn als uitingsvorm vaak veelzeggender dan de woorden van een rationeel betoog. De wijsgeer Wittgenstein heeft eens gesteld: ‘waarover men niet kan spreken, moet men zwijgen’.

Het zijn de mystici van alle tijden die hebben begrepen dat over God niet zinnig kan worden gesproken. Zij beschouwen God als een Mysterie. Men heeft wel eens gezegd: God is Niets, d.w.z. , niet iets, niet iets bepaalds, definieerbaar. Over God kan verder niet zinvol worden gesproken. Naar het Mysterie kan men slechts verwijzen. Verder moet men de stilte bewaren, stilzwijgen. En om het Mysterie te ontwaren moet men stil staan bij de werkelijkheid om via verwondering te komen tot het ontwaren van het Mysterie dat al wat bestaat eigen is.