Dr. Rob Nepveu

Godsdienstfenomenoloog, studie theologie in Leiden. Promotie aldaar (1977).

Rob Nepveu behoort tot de religieus-humanistische stroming binnen Vrijzinnigen Nederland.
De vrijzinnig-Christelijke traditie vormt een belangrijke inspiratiebron voor deze stroming naast andere, waaronder vooral ook de Westerse filosofie.


Overdenkingen:
Begrijpen en verstaan
08 maart 2020
Tijd
09 februari 2020
Op zoek naar licht
08 december 2019
Eenvoud is het kenmerk van het ware (Boerhaave 1668-1738)
10 november 2019
Liever klein dan groot?
13 oktober 2019
Van honden, katten en mensen
08 september 2019
Religieus perspectief
18 augustus 2019
Over chaos en orde
14 juli 2019
Over de verbetering van mens en samenleving
16 juni 2019
Wat is de mens?
12 mei 2019
De betekenis van de mythe van de zondeval
14 april 2019
Er zij licht
10 maart 2019
Hoe nu verder?
16 december 2018
Religie, waarheid en werkelijkheid
16 september 2018
Is onze cultuur nog Christelijk te noemen?
15 juli 2018
Wat betekent Jezus nog voor ons?
06 mei 2018
Spreken over boven gaat over beneden
29 april 2018
Mysterie der werkelijkheid
11 maart 2018
De goede oude tijd?
14 januari 2018
Vrijzinnig geloof in deze moderne tijd
17 december 2017
Hebben wij een vrije wil?
12 november 2017
Religie en het concrete bestaan
22 oktober 2017
Schepping
10 september 2017
Mythe en waarheid
18 juni 2017
Openbaring. Wat houdt dat in?
09 april 2017
Geplukte kip of gouden ei
12 februari 2017
Survival en actualiteit
04 december 2016
Secularisatie en religie
23 oktober 2016
Vasthouden of loslaten
04 september 2016
Religieus humanisme
26 juni 2016
Leidt vrijzinnigheid tot ongeloof of juist tot geloof?
14 februari 2016
Hoezo vrijzinnig?
03 januari 2016
Zijn wij nog christelijk te noemen?
22 november 2015
Religieus besef en hoe nu verder?
13 september 2015
Wat is vrijzinnig?
04 januari 2015
Wat is openbaring?
04 augustus 2014
Geloven in God
15 juni 2014
Bestaansverheldering
09 februari 2014
Uit de kunst
06 september 2013
Taal en religie
10 februari 2013
Een andere kijk op God
09 augustus 2012
Waar of werkelijk?
13 februari 2011
Wie was eigenlijk Jezus van Nazareth?
29 augustus 2010
Waarom nog naar de kerk gaan
06 december 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009
Pinksteren, het feest van enthousiasme
31 mei 2009

Wat betekent Jezus nog voor ons?

Steeds meer mensen zijn buitenkerkelijk, althans in ons land. De grenzen tussen gelovigen en ongelovigen zijn aan het vervagen. Gelovigen kunnen zich vaak niet meer vinden in de traditionele opvattingen en voorstellingen op het gebied van de religie. En veel zogenaamde ongelovigen koesteren wel een religieus besef. Gelovigen en ongelovigen naderen elkaar, zo laat dr. Taede A. Smedes zien in zijn inhoudsvolle boekje ‘Thuis in de kosmos’. Er is een posttheïstische religie ontstaan. Betekent dit nu dat Jezus geen betekenis meer heeft voor modern denkende mensen? Voor de christenen was en is Jezus de in het Jodendom verwachte Messias. Zijn kruisdood werd opgevat als een zoendood voor de zonden der mensen. Dat gelooft de orthodoxe christen nog steeds. Maar volgens de traditie is de gekruisigde uit de dood opgestaan en naar de hemel gevaren. Al vroeg werd Jezus vergoddelijkt. Maar de officiële kerk stelde ook dat Jezus tegelijk God én mens is geweest. Deze leringen zijn niet meer mogelijk in een posttheïstische religie en werden door de vrijzinnigen al eerder opgevat als hoogstens van symbolische betekenis. In een posttheïstische religie is al die vergoddelijking, alsmede een zoendood van Jezus, niet meer aanvaardbaar. Over blijft, en dat tegelijk wel zo overtuigend, het beeld van een profetische gestalte die de mens boven de wet stelde, die opkwam voor de onderdrukten en zwakkeren, die kritisch stond tegenover overheden die onrecht pleegden en die opriep de ethiek zo gewetensvol mogelijk in praktijk te brengen. Als een zuiver mens blijft Jezus een inspirerende gestalte, ook voor ons. Nog steeds kan men hem navolgen, uiteraard niet nadoen. Hij was immers een mens uit oude tijden, wij leven nu in een heel andere tijd en cultuur.