Mr.drs. Johan de Wit

Mr. drs. Johan de Wit is onze voorganger. Hij is in Leiden en in Kampen opgeleid tot jurist en theoloog. Naar eigen zeggen heeft hij zijn theologische studie ervaren als een heel uitgebreide cursus algemene ontwikkeling.

 

De verbeelding waartoe de menselijke geest in staat is, blijft hem verwonderen en vanuit die verwondering spoort hij ons aan tot zelfonderzoek.

Alles begint en eindigt bij het kennen van jezelf en wat ons is overgeleverd uit de oude boeken en met name de leringen en uitspraken van Jezus helpen ons daarbij. Door het filter van de man uit Nazareth kunnen wij de wereld anders zien dan wij gewend zijn en dat is, aldus Johan de Wit, het grote geheim van religieus zijn.

 

De vrijzinnigheid is voor hem de enige geloofsrichting waarin het raadsel van de verhouding tussen God en mens en ons bestaan in deze wereld op een aanvaardbare en voorstelbare manier ter sprake gebracht wordt.


Overdenkingen:
Pinksteren
08 juni 2025
De genezing van de blinde
18 mei 2025
het lege graf
20 april 2025
Kain en Abel
16 maart 2025
Heb je vijand lief
16 februari 2025
hoe te leven
19 januari 2025
een kerstverhaal
25 december 2024
kerstoverdenking
25 december 2024
Herdenking overledenen
17 november 2024
De wonderbaarlijke visvangst
20 oktober 2024
de onrechtvaardige rentmeester
22 september 2024
Godsbeelden
16 juni 2024
Pinksteren
19 mei 2024
religie en natuur
21 april 2024
Pasen
31 maart 2024
De zaaier
18 februari 2024
De plaats die je inneemt
21 januari 2024
licht en liefde
25 december 2023
de rijke jongeling
19 november 2023
In de storm
22 oktober 2023
De grensoverschrijdingen van Jezus
10 september 2023
De zaligsprekingen
18 juni 2023
Het vijfde gebod (eert uw vader en moeder)
14 mei 2023
paasoverdenking
09 april 2023
Oordelen
19 maart 2023
De schepping
19 februari 2023
schepping of evolutie
22 januari 2023
kerstoverdenking 2022
25 december 2022
Het offer van Abraham
20 november 2022
Zorgen voor de dag van morgen
16 oktober 2022
De menselijke geest
18 september 2022
herbezinning
04 september 2022
Pinksteroverdenking
05 juni 2022
De Christus van Paulus
15 mei 2022
Paasoverdenking
17 april 2022
Jotam
20 maart 2022
De onzekerheid van de ziel
20 februari 2022
Overdenking (Jezus en de armen)
16 januari 2022
Kerstoverdenking Zeist
25 december 2021
Grenzen van het ego
12 december 2021
Ruth
21 november 2021
Twijfels
17 oktober 2021
Overdenking (Jeremia en Jezus)
19 september 2021
Overdenking (David en Goliath)
15 augustus 2021
demonen
13 juni 2021
Pinksteroverdenking
23 mei 2021
Kerstoverdenking 2020
25 december 2020
150 jaar vrijzinnigheid
22 november 2020
De rijke jongeling
18 oktober 2020
Omgang met elkaar
20 september 2020
overdenking
16 augustus 2020
de creativiteit van eva
21 juni 2020
Paasboodschap 2020
12 april 2020
overdenking Jezus
16 februari 2020
Overdenking Simson
19 januari 2020
kerstoverdenking
25 december 2019
de vrijheid van Paulus
15 december 2019
overdenking
24 november 2019
spiritualiteit toen en nu
20 oktober 2019
Overdenking (wantrouwen machthebbers)
15 september 2019
klein en groot
01 september 2019
Pinksteroverdenking
09 juni 2019
de vrouw
19 mei 2019
de zin van religie
20 januari 2019
spiritualiteit van kerst
25 december 2018
Het kinderpardon
09 december 2018
Vertrouwen
09 december 2018
overdenking (verlies van godsbeelden)
25 november 2018
Overgangen
21 oktober 2018
De anderen
02 september 2018
De richting van je leven
17 juni 2018
Overdenking Pinksteren (bezinning)
20 mei 2018
paasoverdenking
01 april 2018
innerlijke tegenkracht
18 maart 2018
De verlamde man
19 februari 2018
Toren van Babel
21 januari 2018
Kerstoverdenking
25 december 2017
Job
26 november 2017
De zondebok
15 oktober 2017
Het tiende gebod
17 september 2017
vrijheid
03 september 2017
overdenking Pinksteren
04 juni 2017
Meimaand Mariamaand
14 mei 2017
Overdenking Pasen 2017
16 april 2017
Blijf niet staren op wat vroeger was
19 maart 2017
Het nut van religie
19 februari 2017
overdenking kerst
25 december 2016
Beloften
11 december 2016
De roeping van Mozes
20 november 2016
Licht
16 oktober 2016
De ongrijpbaarheid van de liefde
18 september 2016
Schuld en schaamte
03 juli 2016
Angst
19 juni 2016
Pinksterpreek
15 mei 2016
Paaspreek
27 maart 2016
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
21 februari 2016
Het vijfde gebod
17 januari 2016
Kerstpreek 2015
25 december 2015
Menselijk tegenover
21 juni 2015
De trooster, heilige geest
17 mei 2015
Macht
15 maart 2015
Grondhoudingen van het koninkrijk
15 februari 2015
Kerstpreek 2014
25 december 2014
Richteren11: 29-35
16 november 2014
Correcties van de ziel
19 oktober 2014
Lazarus
21 september 2014
Licht
18 mei 2014
Paaspreek 2014
20 april 2014
De heilige geest
16 maart 2014
De bruiloft te Kana
16 februari 2014
De verloren zoon
19 januari 2014
Identiteit
17 november 2013
Eerbied voor de schepping
20 oktober 2013
Onze schaduw
15 september 2013
De ander
16 juni 2013
Pinksterpreek
19 mei 2013
Luchtfietserij
21 april 2013
Paaspreek 2013
31 maart 2013
Het koninkrijk van Jezus
17 maart 2013
Bildung
17 februari 2013
Wetenschap en wijsheid
27 januari 2013
kerstpreek 2012
25 december 2012
Wat blijft en voorbijgaat
18 november 2012
Geest
21 oktober 2012
Religie
16 september 2012
Verlangen naar eenheid
17 juni 2012
Het buitenissige
20 mei 2012
De kunst van het liefhebben
18 maart 2012
Verwachtingen
19 februari 2012
Idealisme
29 januari 2012
kerstpreek 2011
24 december 2011
Mens en tijd
20 november 2011
Vrijzinnigheid
16 oktober 2011
Wat beweegt ons?
04 september 2011
Het verlangen naar macht
15 mei 2011
Het verlangen naar macht
17 april 2011
Religie en wetenschap
20 maart 2011
Beeldvorming
20 februari 2011
De grenzen van het ego
23 januari 2011
Kerstpreek 2010
25 december 2010
Richting zoeken
27 november 2010
Metamorfosen
21 november 2010
Het goede leven
19 september 2010
Het 7e zegel
20 juni 2010
Hoeders
18 april 2010
Het onzichtbare christendom
21 maart 2010
Mozes
21 februari 2010
Simson
17 januari 2010
De Christus
15 november 2009
Hebben en zijn
18 oktober 2009
Een eigen weg
06 september 2009
Bevrijding door liefde
05 juli 2009
De verborgen Jezus
21 juni 2009
Leven in verhalen
17 mei 2009
Betekenis van het Evangelie
19 april 2009
De ander
15 maart 2009
Geest van de waarheid
15 februari 2009
God als geheim in ons leven
25 januari 2009
Kerstpreek 2008
25 december 2008
Verzet en overgave
21 december 2008
Tien geboden
16 november 2008
Relatie mens/natuur
19 oktober 2008
Het mysterie mens
21 september 2008
De geest
18 mei 2008
Liefde als leidraad
20 april 2008
Symbolen
13 april 2008
Exodus
30 december 2007
De 2e kant van de mens
16 december 2007
Geloven in de toekomst
09 december 2007
Natuur
02 december 2007
Trouw aan jezelf
26 november 2007
Projectie
19 november 2007
Geloof, hoop en liefde
12 november 2007
Vergeving
05 november 2007
Het leven als geschenk
28 oktober 2007
Ziel en geest
21 oktober 2007
Hoop
14 oktober 2007
Onderweg
07 oktober 2007
Martha en Maria
30 september 2007

De genezing van de blinde

 

Kern van de overdenking

Het Evangelie gaat voorbij aan de leiders van deze wereld, zij heeft het oog op de individuele mens. Het hervinden van innerlijke kracht in een mens is het thema van de leringen van Jezus. Het koninkrijk van God zit in ieder mens persoonlijk en het gaat erom dat die mens dat ziet en daar niet blind voor is. Zou het zo zijn dat alle mensen op deze wereld ontvankelijk zijn voor deze boodschap, dan is dat een recept voor en betere wereld dan de bestaande. 

 

Overdenking 

Het is vandaag 18 mei 2025. Eergisteren hielden de Remonstranten hun landelijke remonstranten dag onder de titel 'geloven in barre tijden'. En inderdaad, het zijn barre tijden. Buiten ons land zijn verwoestende oorlogen gaande, in een land als Amerika, ooit een van de belangrijkste democratieën van het vrije Westen, ontstaat een autocratisch regime dat de vrijheid van meningsuiting, de persvrijheid en het gezag van een onafhankelijke rechterlijke macht van regeringswege wil beknotten. Onze eigen democratie wordt ondermijnd door een overheid die het liefst via noodwetten wil regeren, we gaan gebukt onder de overmacht van technologische bedrijven, we hebben te maken met uitblijvende maatregelen om de klimaatverandering te beteugelen, er zijn geen woningen genoeg, het gaat niet goed met het onderwijs en de gezondheidszorg, al deze dingen bij elkaar roepen soms woede, agressie of argwaan op, maar veel mensen verzuchten dat de wereld nu eenmaal onveranderlijk is. Het is wat het is, zeggen ze dan, maar je vraagt je af wat hiermee bedoeld wordt. Als je ermee bedoelt dat er toch geen verandering mogelijk is, dan is dat eigenlijk een pleidooi voor nietsdoen, een soort gelatenheid die zich neerlegt bij de stand van zaken en alles maar zijn loop laat gaan.

 

Zo willen wij er niet in staan. Wij zijn denkende wezens en dat denken heeft ons in het verleden al veel gebracht. Het heeft technische vooruitgang gebracht, kennis van de natuur, inzicht in scheikundige processen die ons leven vergemakkelijken. Ons denken heeft ons geleerd om de rollende donder niet als een boze god te zien, maar als een natuurkundig fenomeen. Om het donkere bos en de zee niet te zien als een verzamelplaats van monsters en schrikwekkende wezens, maar gewoon als wat ze zijn: een donker bos en een uitgestrekte zee. Ons wetenschappelijk denken heeft geholpen om het aderlaten los te laten en kwakzalverij een halt toe te roepen. Om epilepsie niet te zien als het domein van een boze geest en ziekte niet in verband te brengen met ongrijpbare zonde en bijbehorende straf. Wij hebben ons van veel onwetendheid kunnen bevrijden.

 

Maar al dat weten en verklaren van alle biologische en natuurkundige processen geeft nog niet de garantie dat wij met wijsheid gebruik maken van alle verworven inzichten. De mens mag dan een denkend wezen zijn, dat denken moet ook dienstbaar zijn aan het verwerven van inzicht over de aard van de mens en de verbeeldingskracht die nodig is om de mens de band tussen het dagelijks waarneembare en al het andere niet waarneembare tussen hemel en aarde te scheppen en in stand te houden. Wij zijn in onze tijden in grote mate losgezongen van die band en de stand van onze kennis van de dingen is niet in staat gebleken om die band te herstellen. De verbeelding is niet meer aan de macht.

 

In atheïstische kringen kom je soms een tekst tegen als: God bestaat niet, maak je dus niet druk en geniet van het leven. Het is een wat wonderlijke tegenstelling die hier verwoord wordt, want volgens die tegenstelling kun je niet van het leven genieten als God bestaat. Onnodig te zeggen dat dit naar mijn mening kant noch wal raakt en alleen maar een onderstreping is van het gebrek aan logica waar atheïsten vaak last van hebben. Voor hen is de wetenschap het alles verklarende model geworden voor wie wij zijn, voor wat we denken, vinden en voelen.

 

Maar er is meer dan wetenschap en hier raken we aan de betekenis van de Bijbelse verhalen. Want in de Bijbel gaat het er niet om hoe de mens zijn wereld en alles wat daarin gebeurt, verklaart. Het gaat er veel meer om wat wijsheid is, wat verbeeldingskracht vermag in een wereld waarin men geen greep meer op de werkelijkheid lijkt te kunnen krijgen. Die elementen worden ons aangereikt in de Evangeliën, maar we zijn horende doof en ziende blind geworden voor de betekenis van de boodschap die ze bevatten. Voor mij wordt dit heel nadrukkelijk onderstreept in de genezing van de blindgeborene in Marcus 8: 22-26.

 

In Marcus 8:18, dat voorafgaat aan de genezing van de blinde, zegt Jezus tegen zijn leerlingen: jullie hebben ogen, maar zien niet. Jullie hebben oren, maar horen niet. 

 

Met andere woorden: wat wij zien is niet een kwestie van onze ogen, maar van ons hart en het gaat in eerste instantie niet om de feiten, maar om de betekenis en de zin ervan. Voor het waarnemen van de betekenis van bepaalde gebeurtenissen maakt een zeker soort angst ons letterlijk blind en alleen in een houding van vertrouwen gaan de dingen en de mensen die ons omgeven open in hun ware betekenis en zin.

 

De manier waarop wij de wereld zien hangt niet af van de wereld als zodanig, maar dat wordt bepaald door de mensen die ons de wereld laten zien. Dit is diepgaand beschreven in de filosofie van Jean Paul Sartre. Die filosofie wil zeggen dat je als mens altijd wordt bepaald door de relatie die je met een ander mens hebt. Die andere mens legt jou vast en hij maakt, als je niet oppast, een ding van je. Het oordeel van de ander neem je altijd mee in de manier waarop je over jezelf denkt. En als dat oordeel bepalend wordt voor wie je bent, als je je uitlevert aan het oordeel van de ander, dan mis je de vrijheid om verantwoordelijkheid te nemen voor je bestaan. Wij zijn - naar het woord van Paulus - geroepen om vrij te zijn. Die vrijheid moeten we dus niet misbruiken.

 

Hoe mensen naar elkaar kijken, vindt plaats door middel van hun ogen. Met die ogen meten zij elkaar wederzijds, plaatsen zij de ander in de groep waartoe ze behoren en kennen zij hem de rangpositie in die groep toe. Als iemand de ervaring heeft dat hij bij iedere ontmoeting met de ander op pijnlijke wijze wordt herinnerd aan zijn eigen onaanzienlijkheid, zo iemand zal uiteindelijk alleen nog de wens hebben om alle mensen zo ver mogelijk uit zijn gezichtsveld te verbannen. Zoals een kind zijn ogen dichtdoet om op een magische manier iemand te laten verdwijnen, zo schijnt deze blinde in Bethsaïda alle mensen met zijn blindheid weg te willen maken uit zijn beleving.

 

Vanuit deze achtergrond kunnen we de verdere details van dit wonderverhaal begrijpen. Jezus neemt de blinde met zich mee en leidt hem uit het dorp naar buiten. Dit lijkt zo op het eerste gezicht niet veel bijzonders, Jezus deed hetzelfde met de genezing van de doofstomme. Die leidde hij terzijde van de menigte. Hier, in dit verhaal over de genezing van de blinde, verricht Jezus in feite dezelfde handeling. Hij voert de blinde naar een plek waar hij zich onbedreigd kan voelen, waar hij afstand tot andere mensen kan bewaren.

 

Het doel hiervan laat zich raden: alleen iemand die in staat is om ten opzichte van andere mensen voldoende veilige afstand te bewaren, kan met andere mensen samenleven en alleen wie het zich kan veroorloven om bewust van anderen weg te gaan, hoeft voor hen niet voortdurend de ogen te sluiten. De blinde moet allereerst worden bevrijd van het gevoel door ieders ogen te worden gefixeerd en gecontroleerd; zolang dat gevoel blijft bestaan, zolang de blinde naar zijn eigen beleven door anderen wordt aangestaard, zolang zal hij zelf ook de ogen niet open kunnen doen.

 

Het gevoel van veiligheid dat de blindheid de zieke symbolisch moest geven, moet eerst in de werkelijkheid mogelijk worden gemaakt en precies dat doet Jezus door de blinde naar een plaats buiten het dorp te brengen waar niemand hem meer aankijkt. Het is echt alsof Jezus de blinde naar een gebied van geborgenheid terug wilde brengen en het strelen en bestrijken van de ogen heeft blijkbaar de bedoeling om zo’n vertrouwen, zo'n gevoel van veiligheid te geven dat het niet erg meer is om bekeken te worden en andere mensen in de ogen te moeten kijken.

 

Maar het kost tijd voordat iemand na jaren van blindheid weer leert om de wereld op de juiste manier te zien. Vandaar de vraag zie je iets? 

Die vraag zal niet direct bevestigend worden beantwoord, want het zien van de ander moet langzamerhand helderder worden. 

Eerst moet de angst plaats maken voor een dieper vertrouwen. Dat de blinde in dit verhaal de mensen aanvankelijk als bomen ziet, kan een diepere psychologische betekenis hebben. Als de mensen inderdaad eerst als bomen waren, dan zouden ze nooit een gevaar kunnen opleveren, ook niet in de gedachten van de blinde. Bomen zijn een symbool van het vrouwelijk-moederlijke en dat symbool verwijst naar beschutting, vastheid en toevlucht. Het zijn deze aspecten waar de blinde, die aarzelend zijn blikveld op anderen herwint, behoefte aan heeft.

 

Zoals wel vaker bij Marcus is ook hier sprake van de weigering van Jezus om het publiek wereldkundig te maken van het wonder dat heeft plaatsgevonden. Hij zegt tegen de genezene dat hij het dorp niet moet ingaan, maar dat hij naar huis moet gaan. In de klassieke bijbel uitleg wordt vaak betoogd dat de evangelist met dit zwijggebod en deze vermijding van de openbaarheid een verklaring heeft willen geven voor het raadselachtige optreden van Jezus in het vervolg van zijn geschiedenis, zijn proces voor het Sanhedrin en zijn uiteindelijke dood aan het kruis. 

 

Maar het is aannemelijker en minder gekunsteld om de geheimhouding van de wonderen van Jezus te verklaren uit de ziektegeschiedenis van de patiënt. Als die naar huis gaat en daar veilig en zonder angst kan verkeren in de huiselijkheid en vertrouwdheid van zijn familiekring, geeft hem dat de rust om zich uiteindelijk weer onder de mensen te kunnen begeven.

 

Aan het begin van deze overdenking memoreerde ik de problemen die wij en de wereld om ons heen en in ons eigen land tegenkomen. In een democratie moet er een balans zijn tussen de machthebbers en de burger. Die balans is weg. Individuele burgers trekken bij geschillen met de overheid meestal aan het kortste eind. De mogelijkheid om invloed uit te oefenen is zeer ongelijk verdeeld, spelers als banken en multinationals zijn daarbij in het voordeel. De regering kan een heel ambtelijk apparaat inzetten, terwijl onze volksvertegenwoordigers vaak achter de feiten aan lopen. Er is veel behoefte aan verbetering, want onze democratie vertoont rafelrandjes. 

 

Je zou op het eerste gezicht de vraag kunnen stellen wat het verband is tussen deze gelijkenis en de barre tijden waarin wij verkeren en de gelijkenis van de genezen blinde. Het Evangelie geeft immers geen handreikingen voor het hanteren en oplossen van alle ongerechtigheid in deze wereld, met name niet als deze ongerechtigheid in internationaal verband op het conto van wereldleiders geschreven moet worden.

 

Maar het Evangelie gaat voorbij aan de leiders van deze wereld, zij heeft het oog op de individuele mens. Het hervinden van innerlijke kracht in een mens is het thema van de leringen van Jezus, het koninkrijk van God zit in ieder mens persoonlijk en het gaat erom dat die mens dat ziet en herkent. Zou het zo zijn dat alle mensen op deze wereld ontvankelijk zijn voor deze boodschap, dan is dat een recept voor en betere wereld dan de bestaande. En het verhaal van de genezen blinde is daar een illustratie van.

 

In het verhaal is sprake van een verstoring tussen wat de blinde waarneemt en wat hij voelt. Zijn balans tussen gevoel en verstand is beschadigd. Op het moment dat hij in aanraking kwam met de visie van Jezus op het innerlijke licht dat wij in ons dragen en waarvan wij ons bewust moeten zijn, werd die balans hersteld. 

In de gelijkenis wordt gezegd: word ziende. De goede verstaander beseft: het gaat niet om letterlijk zien, maar om het zien van het licht. Dat licht maakt helder wat tussen mensen het uitgangspunt dient te zijn: als dragers van ons innerlijk licht is het onze opdracht om in alle opzichten een medemens voor de andere mensen om ons heen te zijn. Die opdracht is actueler dan ooit.