Mr.drs. Johan de Wit

Mr. drs. Johan de Wit is onze voorganger. Hij is in Leiden en in Kampen opgeleid tot jurist en theoloog. Naar eigen zeggen heeft hij zijn theologische studie ervaren als een heel uitgebreide cursus algemene ontwikkeling.

 

De verbeelding waartoe de menselijke geest in staat is, blijft hem verwonderen en vanuit die verwondering spoort hij ons aan tot zelfonderzoek.

Alles begint en eindigt bij het kennen van jezelf en wat ons is overgeleverd uit de oude boeken en met name de leringen en uitspraken van Jezus helpen ons daarbij. Door het filter van de man uit Nazareth kunnen wij de wereld anders zien dan wij gewend zijn en dat is, aldus Johan de Wit, het grote geheim van religieus zijn.

 

De vrijzinnigheid is voor hem de enige geloofsrichting waarin het raadsel van de verhouding tussen God en mens en ons bestaan in deze wereld op een aanvaardbare en voorstelbare manier ter sprake gebracht wordt.


Overdenkingen:
hoe te leven
19 januari 2025
een kerstverhaal
25 december 2024
kerstoverdenking
25 december 2024
Herdenking overledenen
17 november 2024
De wonderbaarlijke visvangst
20 oktober 2024
de onrechtvaardige rentmeester
22 september 2024
Godsbeelden
16 juni 2024
Pinksteren
19 mei 2024
religie en natuur
21 april 2024
Pasen
31 maart 2024
De zaaier
18 februari 2024
De plaats die je inneemt
21 januari 2024
licht en liefde
25 december 2023
de rijke jongeling
19 november 2023
In de storm
22 oktober 2023
De grensoverschrijdingen van Jezus
10 september 2023
De zaligsprekingen
18 juni 2023
Het vijfde gebod (eert uw vader en moeder)
14 mei 2023
paasoverdenking
09 april 2023
Oordelen
19 maart 2023
De schepping
19 februari 2023
schepping of evolutie
22 januari 2023
kerstoverdenking 2022
25 december 2022
Het offer van Abraham
20 november 2022
Zorgen voor de dag van morgen
16 oktober 2022
De menselijke geest
18 september 2022
herbezinning
04 september 2022
Pinksteroverdenking
05 juni 2022
De Christus van Paulus
15 mei 2022
Paasoverdenking
17 april 2022
Jotam
20 maart 2022
De onzekerheid van de ziel
20 februari 2022
Overdenking (Jezus en de armen)
16 januari 2022
Kerstoverdenking Zeist
25 december 2021
Grenzen van het ego
12 december 2021
Ruth
21 november 2021
Twijfels
17 oktober 2021
Overdenking (Jeremia en Jezus)
19 september 2021
Overdenking (David en Goliath)
15 augustus 2021
demonen
13 juni 2021
Pinksteroverdenking
23 mei 2021
Kerstoverdenking 2020
25 december 2020
150 jaar vrijzinnigheid
22 november 2020
De rijke jongeling
18 oktober 2020
Omgang met elkaar
20 september 2020
overdenking
16 augustus 2020
de creativiteit van eva
21 juni 2020
Paasboodschap 2020
12 april 2020
overdenking Jezus
16 februari 2020
Overdenking Simson
19 januari 2020
kerstoverdenking
25 december 2019
de vrijheid van Paulus
15 december 2019
overdenking
24 november 2019
spiritualiteit toen en nu
20 oktober 2019
Overdenking (wantrouwen machthebbers)
15 september 2019
klein en groot
01 september 2019
Pinksteroverdenking
09 juni 2019
de vrouw
19 mei 2019
de zin van religie
20 januari 2019
spiritualiteit van kerst
25 december 2018
Het kinderpardon
09 december 2018
Vertrouwen
09 december 2018
overdenking (verlies van godsbeelden)
25 november 2018
Overgangen
21 oktober 2018
De anderen
02 september 2018
De richting van je leven
17 juni 2018
Overdenking Pinksteren (bezinning)
20 mei 2018
paasoverdenking
01 april 2018
innerlijke tegenkracht
18 maart 2018
De verlamde man
19 februari 2018
Toren van Babel
21 januari 2018
Kerstoverdenking
25 december 2017
Job
26 november 2017
De zondebok
15 oktober 2017
Het tiende gebod
17 september 2017
vrijheid
03 september 2017
overdenking Pinksteren
04 juni 2017
Meimaand Mariamaand
14 mei 2017
Overdenking Pasen 2017
16 april 2017
Blijf niet staren op wat vroeger was
19 maart 2017
Het nut van religie
19 februari 2017
overdenking kerst
25 december 2016
Beloften
11 december 2016
De roeping van Mozes
20 november 2016
Licht
16 oktober 2016
De ongrijpbaarheid van de liefde
18 september 2016
Schuld en schaamte
03 juli 2016
Angst
19 juni 2016
Pinksterpreek
15 mei 2016
Paaspreek
27 maart 2016
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
21 februari 2016
Het vijfde gebod
17 januari 2016
Kerstpreek 2015
25 december 2015
Menselijk tegenover
21 juni 2015
De trooster, heilige geest
17 mei 2015
Macht
15 maart 2015
Grondhoudingen van het koninkrijk
15 februari 2015
Kerstpreek 2014
25 december 2014
Richteren11: 29-35
16 november 2014
Correcties van de ziel
19 oktober 2014
Lazarus
21 september 2014
Licht
18 mei 2014
Paaspreek 2014
20 april 2014
De heilige geest
16 maart 2014
De bruiloft te Kana
16 februari 2014
De verloren zoon
19 januari 2014
Identiteit
17 november 2013
Eerbied voor de schepping
20 oktober 2013
Onze schaduw
15 september 2013
De ander
16 juni 2013
Pinksterpreek
19 mei 2013
Luchtfietserij
21 april 2013
Paaspreek 2013
31 maart 2013
Het koninkrijk van Jezus
17 maart 2013
Bildung
17 februari 2013
Wetenschap en wijsheid
27 januari 2013
kerstpreek 2012
25 december 2012
Wat blijft en voorbijgaat
18 november 2012
Geest
21 oktober 2012
Religie
16 september 2012
Verlangen naar eenheid
17 juni 2012
Het buitenissige
20 mei 2012
De kunst van het liefhebben
18 maart 2012
Verwachtingen
19 februari 2012
Idealisme
29 januari 2012
kerstpreek 2011
24 december 2011
Mens en tijd
20 november 2011
Vrijzinnigheid
16 oktober 2011
Wat beweegt ons?
04 september 2011
Het verlangen naar macht
15 mei 2011
Het verlangen naar macht
17 april 2011
Religie en wetenschap
20 maart 2011
Beeldvorming
20 februari 2011
De grenzen van het ego
23 januari 2011
Kerstpreek 2010
25 december 2010
Richting zoeken
27 november 2010
Metamorfosen
21 november 2010
Het goede leven
19 september 2010
Het 7e zegel
20 juni 2010
Hoeders
18 april 2010
Het onzichtbare christendom
21 maart 2010
Mozes
21 februari 2010
Simson
17 januari 2010
De Christus
15 november 2009
Hebben en zijn
18 oktober 2009
Een eigen weg
06 september 2009
Bevrijding door liefde
05 juli 2009
De verborgen Jezus
21 juni 2009
Leven in verhalen
17 mei 2009
Betekenis van het Evangelie
19 april 2009
De ander
15 maart 2009
Geest van de waarheid
15 februari 2009
God als geheim in ons leven
25 januari 2009
Kerstpreek 2008
25 december 2008
Verzet en overgave
21 december 2008
Tien geboden
16 november 2008
Relatie mens/natuur
19 oktober 2008
Het mysterie mens
21 september 2008
De geest
18 mei 2008
Liefde als leidraad
20 april 2008
Symbolen
13 april 2008
Exodus
30 december 2007
De 2e kant van de mens
16 december 2007
Geloven in de toekomst
09 december 2007
Natuur
02 december 2007
Trouw aan jezelf
26 november 2007
Projectie
19 november 2007
Geloof, hoop en liefde
12 november 2007
Vergeving
05 november 2007
Het leven als geschenk
28 oktober 2007
Ziel en geest
21 oktober 2007
Hoop
14 oktober 2007
Onderweg
07 oktober 2007
Martha en Maria
30 september 2007

Herdenking overledenen

Kern van de overdenking

Het hiernamaals als een hemel of een hel, de hemel voor de goeden en de hel voor de slechten, het is een kinderlijke voorstelling van een eeuwig leven na de dood waarmee we niet goed uit de voeten komen. Beter voorstelbaar en troostrijker zijn de woorden van Jezus als hij zegt dat het noodzakelijk is dat hij gaat omdat hij anders zijn geest niet kan zenden. Daar zit in dat de dood een fase is in de ontwikkeling van de geest die mensen moet leiden en dat maakt die dood meer aanvaardbaar bij al het verdriet dat er om de overledene is dan de gedachte dat de ziel in de hemel of de hel is.

 

Overdenking

Als in het christendom over het eeuwig leven wordt gesproken, dan wordt daar kennelijk mee bedoeld dat de tijd daar nooit opraakt. Die tijd is eeuwig, maar onze tijd, de menselijke tijd die met de klok in kaart wordt gebracht, die tijd is beperkt.

 

We spreken woorden als eeuwig en eeuwigheid vrij gemakkelijk uit, maar als je er even over nadenkt, dan kun je niet uitleggen wat je met eeuwig bedoelt. Is het een toestand waarin nooit iets verandert en alles altijd hetzelfde blijft? Dan is het iets waarin zich nooit meer iets ontwikkelt en erg interessant is dat niet. Maar als iets zich in die eeuwigheid wel ontwikkelt, dan moet dat wel heel veel zijn, meer dan alles wat in het heelal sinds de oerknal is ontstaan. Maar ook dat maakt het niet begrijpelijker.

 

Het concept van het hiernamaals waarmee de meesten van ons zijn opgegroeid, is ook niet zo gemakkelijk voorstelbaar. Wij leven in het perspectief van de tijd die er altijd is, zelf maar een paar jaar op deze aarde. Maar dat korte leven dat wij hier leiden in die korte tijdsspanne vergeleken met de eeuwigheid, is bepalend voor de vraag of we later in de hemel of de hel zullen komen. Tot in eeuwigheid! Hier zijn de verhoudingen wel erg zoek en dat voelt wel als onrechtvaardig aan. Want ons eindige, korte leven is in dat concept beslissend voor het oneindig leven in het hiernamaals.

 

Het is misschien beter om de tijd die ons is toegemeten, de menselijke tijd, zo zinvol mogelijk te maken en die niet te verspillen aan speculaties over een leven hierna. Onze tijd is de menselijke tijd en wij hebben de opdracht om die tijd te benutten en te verrijken. Het leven zelf vraagt dat van ons. Maar hoe onze menselijke tijd ook is, wij krijgen in die tijd te maken met verlies. Verlies van dierbaren, verlies van gezondheid, verlies van welstand of verlies van veerkracht. Er zijn vele soorten van verlies, maar hoe wij ermee zouden moeten omgaan, het blijft voor ons een vraagstuk.

 

En verlies dient zich in allerlei vormen of gedaanten aan. Je kunt een geliefde verliezen door ziekte, door dood, maar ook door ontrouw van diezelfde geliefde. Je kunt je werk, je inkomen en je huis en haard verliezen zonder dat je er iets aan kunt doen. Maar als je een geliefde verliest, dan is dat heel iets anders dan dat je je gezicht verliest doordat je werkeloos of armlastig wordt. Een geliefde die uit je leven verdwijnt, dat doet extra pijn omdat je vooral de vreugde die je had aan zijn of haar bestaan, moet missen. Hoe groter die vreugde was, hoe schrijnender het verdriet en er is geen middel voor om dat verdriet weg te nemen. Als je iemand treft die diep gebukt gaat onder het verlies van de blijdschap die de ander hem gaf tijdens zijn leven, dan schiet ieder woord te kort. Je kunt bij hem of haar gaan zitten, maar dat is dan ook alles wat je kunt. Er zijn soorten van verdriet waarvoor geen troostend woord te vinden is.

 

Maar je komt ook tegen dat de dood van de geliefde met de kracht van de verbeelding wordt bestreden. De achterblijvers doen alsof de overledenen er nog steeds is en dat uit zich dan bijvoorbeeld door het neerzetten van een extra bord bij het tafeldekken. Voor de overledene wordt op die manier nadrukkelijk nog een plaats ingeruimd onder de levenden. Door de verbeelding blijft de overledene aanwezig in de geest.

 

Doordat wij bewuste wezens zijn, weten wij dat de dood uiteindelijk bij iedereen op bezoek komt. We hebben dat te aanvaarden, maar gemakkelijk hebben we het er niet mee. Het idee dat met de dood alles eindigt, staat ons niet aan en er is geen godsdienst die zich niet bezighoudt met een leven na de dood.

In de Egyptische, de Griekse en de Germaanse mythologie, in het christendom, in de islam en zelfs ook in het jodendom, er is altijd veel aandacht voor wat er na de dood met ons gebeurt.

 

De leidende gedachte in al die religies is, dat de dood niet zinloos mag zijn. Het idee dat ieder mens over een onsterfelijke ziel beschikt, is daarbij behulpzaam. Na de dood vaart die ziel ten hemel en sterven betekende al in het Oude Egypte dat de ziel uit het lichaam opsteeg en terugkeerde naar zijn vaderland onder de sterren. Een ander beeld is dat van de wedergeboorte, net zoals de zon die iedere avond sterft en de volgende dag weer herrijst. En tenslotte is er het beeld van de herrijzenis, de verwachting dat de dode eens weer lichamelijk zou herrijzen. Om dat te bevorderen werden de doden gebalsemd en gemummificeerd.

 

In het christendom zijn die oude, symbolische beelden van wat er na de dood met ons gebeurt, overgenomen en opnieuw gevormd. De wedergeboorte komt terug in de doop, een ritueel van onderdompeling in water waardoor een mens een christen wordt die deel uitmaakt van de dood en de herrijzenis van Christus. Het opstijgen van de ziel vinden we terug in de hemelvaart en de opstanding is een ondubbelzinnige verwijzing naar de lichamelijke herleving van de dode. Het zijn in de grond symbolische beelden uit de Egyptische godsdienst en niet voor niets zijn er theologen die het Oude Egypte zien als de bakermat van het christendom.

 

In onze tijd en in onze cultuur wint de gedachte dat de dood het definitieve einde is, steeds meer terrein. Dat de dood het definitieve einde is, is mooi en raak verwoord in een gedicht van Vasalis.

 

En nu nog maar alleen

het lichaam los te laten

de liefste en de kinderen te laten gaan

alleen nog maar het sterke licht

het rode, zuivere van de late zon

te zien, te volgen – en de eigen weg te gaan.

Het werd, het was, het is gedaan.

 

Het werd, het was, het is gedaan. Veel zeggender kun je de ervaring van het sterfbed niet weergeven.

 

Het hiernamaals als een hemel of een hel, de hemel voor de goeden en de hel voor de slechten, het is een kinderlijke voorstelling van een eeuwig leven na de dood waarmee we niet goed uit de voeten komen. Beter voorstelbaar en troostrijker zijn de woorden van Jezus als hij zegt dat het noodzakelijk is dat hij gaat omdat hij anders zijn geest niet kan zenden. Daar zit in dat de dood een fase is in de ontwikkeling van de geest die mensen moet leiden en dat maakt die dood meer aanvaardbaar bij al het verdriet dat er om de overledene is dan de gedachte dat de ziel in de hemel of de hel is.

 

Dat wij sterfelijk zijn, het laat ons niet los en we blijven tasten naar wat ons mogelijk na die dood nog te wachten staat. Maar als moderne mensen laten wij in dat tasten ruimte over voor twijfel en de erkenning dat wij het niet kunnen weten omdat het ons begrip te boven gaat. Wat dan overblijft is de vraag naar het hanteren. Hoe hanteer je de onzekerheid over een leven na de dood en hoe kun je ermee omgaan? En hoe ga je om met je verlangen dat er ook na de dood nog een leven is? Judith Herzberg drukt die twijfel en dat verlangen mooi uit in het volgende gedicht. “Hiernamaals”

 

Als ik, nadat ik dood ben, nog

ergens rond mag dolen, laat het dan

op de markt zijn, in geur en kleur.

En mag die markt dan open zijn

onder de blote hemel. En mag ik dan

als vroeger met mijn moeder

zo’n puntzak gloeiend hete frites

(met veel zout uit zo’n gebutste

strooibus) met haar delen.

 

Afscheid, het afgesneden zijn van wat je lief was, het doet pijn en de tijd heelt die pijn lang niet altijd. Maar zo’n afscheid treft iedereen, vroeg of laat. En dat dat zo is, dat dat voor iedereen geldt, dat haalt de scherpe kantjes er al een beetje af. Voor het overige blijven de herinneringen die onze verbeelding kunnen prikkelen tot aanvaarding van het onvermijdelijke. Daarvoor hebben wij de geest, de geest die blijft nadat de dood zijn rol heeft vervuld in de doorgaande ontwikkeling van al het menselijk leven.