Mr.drs. Johan de Wit

Mr. drs. Johan de Wit is onze voorganger. Hij is in Leiden en in Kampen opgeleid tot jurist en theoloog. Naar eigen zeggen heeft hij zijn theologische studie ervaren als een heel uitgebreide cursus algemene ontwikkeling.

 

De verbeelding waartoe de menselijke geest in staat is, blijft hem verwonderen en vanuit die verwondering spoort hij ons aan tot zelfonderzoek.

Alles begint en eindigt bij het kennen van jezelf en wat ons is overgeleverd uit de oude boeken en met name de leringen en uitspraken van Jezus helpen ons daarbij. Door het filter van de man uit Nazareth kunnen wij de wereld anders zien dan wij gewend zijn en dat is, aldus Johan de Wit, het grote geheim van religieus zijn.

 

De vrijzinnigheid is voor hem de enige geloofsrichting waarin het raadsel van de verhouding tussen God en mens en ons bestaan in deze wereld op een aanvaardbare en voorstelbare manier ter sprake gebracht wordt.


Overdenkingen:
De genezing van de blinde
18 mei 2025
het lege graf
20 april 2025
Kain en Abel
16 maart 2025
Heb je vijand lief
16 februari 2025
hoe te leven
19 januari 2025
een kerstverhaal
25 december 2024
kerstoverdenking
25 december 2024
Herdenking overledenen
17 november 2024
De wonderbaarlijke visvangst
20 oktober 2024
de onrechtvaardige rentmeester
22 september 2024
Godsbeelden
16 juni 2024
Pinksteren
19 mei 2024
religie en natuur
21 april 2024
Pasen
31 maart 2024
De zaaier
18 februari 2024
De plaats die je inneemt
21 januari 2024
licht en liefde
25 december 2023
de rijke jongeling
19 november 2023
In de storm
22 oktober 2023
De grensoverschrijdingen van Jezus
10 september 2023
De zaligsprekingen
18 juni 2023
Het vijfde gebod (eert uw vader en moeder)
14 mei 2023
paasoverdenking
09 april 2023
Oordelen
19 maart 2023
De schepping
19 februari 2023
schepping of evolutie
22 januari 2023
kerstoverdenking 2022
25 december 2022
Het offer van Abraham
20 november 2022
Zorgen voor de dag van morgen
16 oktober 2022
De menselijke geest
18 september 2022
herbezinning
04 september 2022
Pinksteroverdenking
05 juni 2022
De Christus van Paulus
15 mei 2022
Paasoverdenking
17 april 2022
Jotam
20 maart 2022
De onzekerheid van de ziel
20 februari 2022
Overdenking (Jezus en de armen)
16 januari 2022
Kerstoverdenking Zeist
25 december 2021
Grenzen van het ego
12 december 2021
Ruth
21 november 2021
Twijfels
17 oktober 2021
Overdenking (Jeremia en Jezus)
19 september 2021
Overdenking (David en Goliath)
15 augustus 2021
demonen
13 juni 2021
Pinksteroverdenking
23 mei 2021
Kerstoverdenking 2020
25 december 2020
150 jaar vrijzinnigheid
22 november 2020
De rijke jongeling
18 oktober 2020
Omgang met elkaar
20 september 2020
overdenking
16 augustus 2020
de creativiteit van eva
21 juni 2020
Paasboodschap 2020
12 april 2020
overdenking Jezus
16 februari 2020
Overdenking Simson
19 januari 2020
kerstoverdenking
25 december 2019
de vrijheid van Paulus
15 december 2019
overdenking
24 november 2019
spiritualiteit toen en nu
20 oktober 2019
Overdenking (wantrouwen machthebbers)
15 september 2019
klein en groot
01 september 2019
Pinksteroverdenking
09 juni 2019
de vrouw
19 mei 2019
de zin van religie
20 januari 2019
spiritualiteit van kerst
25 december 2018
Het kinderpardon
09 december 2018
Vertrouwen
09 december 2018
overdenking (verlies van godsbeelden)
25 november 2018
Overgangen
21 oktober 2018
De anderen
02 september 2018
De richting van je leven
17 juni 2018
Overdenking Pinksteren (bezinning)
20 mei 2018
paasoverdenking
01 april 2018
innerlijke tegenkracht
18 maart 2018
De verlamde man
19 februari 2018
Toren van Babel
21 januari 2018
Kerstoverdenking
25 december 2017
Job
26 november 2017
De zondebok
15 oktober 2017
Het tiende gebod
17 september 2017
vrijheid
03 september 2017
overdenking Pinksteren
04 juni 2017
Meimaand Mariamaand
14 mei 2017
Overdenking Pasen 2017
16 april 2017
Blijf niet staren op wat vroeger was
19 maart 2017
Het nut van religie
19 februari 2017
overdenking kerst
25 december 2016
Beloften
11 december 2016
De roeping van Mozes
20 november 2016
Licht
16 oktober 2016
De ongrijpbaarheid van de liefde
18 september 2016
Schuld en schaamte
03 juli 2016
Angst
19 juni 2016
Pinksterpreek
15 mei 2016
Paaspreek
27 maart 2016
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
21 februari 2016
Het vijfde gebod
17 januari 2016
Kerstpreek 2015
25 december 2015
Menselijk tegenover
21 juni 2015
De trooster, heilige geest
17 mei 2015
Macht
15 maart 2015
Grondhoudingen van het koninkrijk
15 februari 2015
Kerstpreek 2014
25 december 2014
Richteren11: 29-35
16 november 2014
Correcties van de ziel
19 oktober 2014
Lazarus
21 september 2014
Licht
18 mei 2014
Paaspreek 2014
20 april 2014
De heilige geest
16 maart 2014
De bruiloft te Kana
16 februari 2014
De verloren zoon
19 januari 2014
Identiteit
17 november 2013
Eerbied voor de schepping
20 oktober 2013
Onze schaduw
15 september 2013
De ander
16 juni 2013
Pinksterpreek
19 mei 2013
Luchtfietserij
21 april 2013
Paaspreek 2013
31 maart 2013
Het koninkrijk van Jezus
17 maart 2013
Bildung
17 februari 2013
Wetenschap en wijsheid
27 januari 2013
kerstpreek 2012
25 december 2012
Wat blijft en voorbijgaat
18 november 2012
Geest
21 oktober 2012
Religie
16 september 2012
Verlangen naar eenheid
17 juni 2012
Het buitenissige
20 mei 2012
De kunst van het liefhebben
18 maart 2012
Verwachtingen
19 februari 2012
Idealisme
29 januari 2012
kerstpreek 2011
24 december 2011
Mens en tijd
20 november 2011
Vrijzinnigheid
16 oktober 2011
Wat beweegt ons?
04 september 2011
Het verlangen naar macht
15 mei 2011
Het verlangen naar macht
17 april 2011
Religie en wetenschap
20 maart 2011
Beeldvorming
20 februari 2011
De grenzen van het ego
23 januari 2011
Kerstpreek 2010
25 december 2010
Richting zoeken
27 november 2010
Metamorfosen
21 november 2010
Het goede leven
19 september 2010
Het 7e zegel
20 juni 2010
Hoeders
18 april 2010
Het onzichtbare christendom
21 maart 2010
Mozes
21 februari 2010
Simson
17 januari 2010
De Christus
15 november 2009
Hebben en zijn
18 oktober 2009
Een eigen weg
06 september 2009
Bevrijding door liefde
05 juli 2009
De verborgen Jezus
21 juni 2009
Leven in verhalen
17 mei 2009
Betekenis van het Evangelie
19 april 2009
De ander
15 maart 2009
Geest van de waarheid
15 februari 2009
God als geheim in ons leven
25 januari 2009
Kerstpreek 2008
25 december 2008
Verzet en overgave
21 december 2008
Tien geboden
16 november 2008
Relatie mens/natuur
19 oktober 2008
Het mysterie mens
21 september 2008
De geest
18 mei 2008
Liefde als leidraad
20 april 2008
Symbolen
13 april 2008
Exodus
30 december 2007
De 2e kant van de mens
16 december 2007
Geloven in de toekomst
09 december 2007
Natuur
02 december 2007
Trouw aan jezelf
26 november 2007
Projectie
19 november 2007
Geloof, hoop en liefde
12 november 2007
Vergeving
05 november 2007
Het leven als geschenk
28 oktober 2007
Ziel en geest
21 oktober 2007
Hoop
14 oktober 2007
Onderweg
07 oktober 2007
Martha en Maria
30 september 2007

het lege graf

Kern van de overdenking

Het oorspronkelijke Evangelie van Marcus houdt op bij het lege graf. Het verslag over de verschijningen van Jezus is er later aan toegevoegd en ik laat die toevoeging buiten beschouwing. Het lege graf roept bij mij de gedachte op dat dit lege graf symbolisch is voor het einde van wat Jezus leerde. Met de dood van de drager van een nieuw en revolutionair denken werd dit denken ter dood gebracht en werd de mens in zijn confrontatie met dit lege graf geroepen om nu zelf de ideeën van Jezus gestalte te geven.

 

Paasoverdenking

 

Volgens de overlevering is Jezus op vrijdag gestorven. De dood van Jezus wordt in de klassieke verzoeningsleer van de christelijke kerken gezien als de ultieme uiting van Gods liefde voor zondige mensen. Hij offerde zijn zijn eniggeboren en geliefde zoon. Het is een huiveringwekkende theologische constructie en voor mij volkomen onaanvaardbaar.

 

In de eerste eeuw van de jaartelling stierf Jezus van Nazareth aan het kruis in Jeruzalem. Het belijden van de klassieke kerken zegt dat zijn dood verzoening bewerkstelligt. Maar hoe is dat mogelijk? Hoe kan de dood van iemand uit een ver verleden voor mij, die vele eeuwen later leeft, verlossing en redding betekenen? Als mens ben ik toch in de eerste plaats verantwoordelijk voor mijn eigen woorden en daden.

 

In de klassieke verzoeningsleer lijkt God een gevangene geworden van zichzelf. Hij moet beantwoorden aan de morele eisen die hij zichzelf zou hebben gesteld. Gods barmhartigheid wordt niet ontkend, maar zijn eis tot gerechtigheid krijgt alle nadruk. Het is die gerechtigheid die erom vraagt dat er recht wordt gedaan en dat kan alleen als de zonde werkelijk wordt gestraft. Daarom zal er bloed dienen te vloeien; alleen dat bloed kan verzoening tussen God en mens tot stand brengen. Zit God echt in zo’n keurslijf? Het is een angstaanjagende gedachte dat God in zijn honger naar gerechtigheid het grootst denkbare offer eist: de dood van zijn zoon.

 

Jezus stierf aan het kruis. Volgens de Evangeliën stierf hij op vrijdag en om die reden staat de vrijdag voor Pasen bekend als Goede Vrijdag. Ik heb grote bezwaren tegen die term. Kruisiging was een marteling. Een gekruisigde stierf een ellendige dood. De gewelddadige en wrede dood van een mens kan nooit een reden tot vreugde zijn en al helemaal niet iets goeds. De term donkere vrijdag zou passender zijn.

 

De bijbel is een verzameling van mythologische verhalen. In mythen worden de roerselen van de menselijke ziek door middel van symbooltaal weergegeven. De tijdloze gebeurtenissen in een mensenleven die zich steeds weer herhalen, worden tastbaar en herkenbaar gemaakt. Verlangens, tegenspoed, liefde en haat, geestelijke rijkdom en armoede, deze smeltkroes van alles wat een mens kan bewegen, het wordt in mythen en sagen tot uitdrukking gebracht.

 

In de mythe van Christus zoals die is beschreven in de Evangeliën wordt het tumult van de kruisiging gevolgd door de stilte van het graf. Het slapende land ligt onder een deken van zwijgen. Roerloos wacht de natuur op een gebeurtenis die alles zal veranderen. Terwijl de zon de aarde wakker kust, haasten twee vrouwen zich door het lege landschap. Ze hebben potjes met zalf en specerijen bij zich. Ze begeven zich naar het graf om de dode die daarin begeven ligt te zalven en daarna ongezien weer te vertrekken.

 

Er is wel een probleem: de steen. Wie is sterk genoeg om de zware ronde sluitsteen voor het graf weg te wentelen? De vrouwen schuiven dit probleem voor zich uit. Misschien dient zich straks wel een oplossing aan. Bij Marcus is helemaal geen oplossing nodig. Hij maakt er melding van dat de steen al was afgewenteld. Daarnaast maakt hij melding van een in het wit geklede jongeman. Kennelijk is hier sprake van een engel. In een kleding die zo wit is als sneeuw maakt hij grote indruk op de beide vrouwen. Hij vertelt de vrouwen dat de dode is opgewekt en in levende lijve aan zijn discipelen zal verschijnen.

 

De christelijke leer spreekt over de lichamelijke opstanding van Jezus, maar iemand die gestorven is komt niet terug. Het Bijbelse paasverhaal vertelt het ons alsof er sprake was van een uiterlijk en fysiek wonder, maar wij weten dat wij het op die manier niet moeten geloven.

Het past bij de mythe om in concrete beelden weer te geven wat in werkelijkheid in de ziel plaatsvindt. De opstanding is geen concrete gebeurtenis geweest en zo moeten we er ook niet naar kijken.

 

Het oorspronkelijke Evangelie van Marcus houdt op bij het lege graf. Het verslag over de verschijningen van Jezus is er later aan toegevoegd en ik laat die toevoeging buiten beschouwing. Het lege graf roept bij mij de gedachte op dat dit lege graf symbolisch is voor het einde van wat Jezus leerde. Met de dood van de drager van een nieuw en revolutionair denken werd dit denken ter dood gebracht en werd de mens in zijn confrontatie met dit lege graf geroepen om nu zelf de ideeën van Jezus gestalte te geven.

 

Dit is niet gelukt. Jezus bracht geen nieuwe geloofsleer, maar een nieuwe levensinstelling. Een levensinstelling die gericht was mededogen, op begrip en liefde voor de medemens en op heling van de beschadigde mensenziel. In zijn ogen bestaan er geen kwaadwillige mensen die je met wetten en straffen tot de orde kunt roepen. Wie er wel bestaan, dat zijn de verlorenen, de verdwaalden, de angstige en wanhopige mensen die uit hun schulp moeten worden gelokt en uit hun eenzaamheid moeten worden gehaald. De taal van Jezus is het zachte woord van de liefde dat zich roert in het hart van iedereen, als hunkering en soms als vervulling. Dat was waar voor Jezus voor stond en juist dat werd met zijn kruisdood tot een onbereikbaar ideaal gemaakt. De geschiedenis- en helaas ook juist de geschiedenis van het christendom na zijn dood - is er het treurige bewijs van.

 

In het Evangelie van Marcus zegt Jezus tegen Petrus: eer de haan tweemaal heeft gekraaid, zul je mij driemaal hebben verloochend. En inderdaad ontkent Petrus hardnekkig Jezus te kennen. Terwijl Jezus binnen wordt ondervraagd door de priesters van het Sanhedrin, hangt Petrus buiten rond en ontkent hij desgevraagd tot driemaal toe enige relatie te hebben met zijn meester. Deze drie verloocheningen kunnen we zonder veel moeite terugvinden in de geschiedenis van de kerk van Rome. Het gedrag van Petrus werpt zijn schaduw tot ver in de toekomst vooruit.

 

In de vierde eeuw wordt het christendom de staatsgodsdienst in het Romeinse rijk. De kerk wordt uitgebouwd tot een kopie van de staat. De kerk verwijdert alle heilige teksten die zij als een gevaar ziet voor haar uitbreiding. Het rijke gedachtegoed van de gnostiek wordt tot ketterij verklaard. De eerste verloochening.

 

De tweede verloochening klinkt op uit het tumult van de kruistochten, de zeven bloedige oorlogen om het heidense Jeruzalem onder christelijk gezag te brengen. In de horde krijgslieden die erop uit werden gestuurd, vond de vredesboodschap van Christus geen enkele weerklank. Jezus zou dit bloedvergieten nooit hebben goedgekeurd.

 

De derde verloochening van de liefdesboodschap van Christus bestaat uit het instellen van de inquisitie. Andersdenkenden werden wreed vervolgd, geëxcommuniceerd, gemarteld en verbrand. Nadat de stank van verbrand vlees was opgetrokken, werd de kerk verscheurd door de reformatie.

 

Het staat allemaal haaks op de visie van Jezus. Hij benadrukt de onschendbaarheid van de mens en de gelijkwaardigheid van alle mensen, omdat zij allen zonen en dochters van dezelfde vader zijn in wiens ogen ze dezelfde absolute waarde hebben. Zijn leven is een toepassing van deze overtuiging. De visie en de leer van Jezus laten zowel de uniciteit van ieder mens tot zijn recht komen als het universele karakter van de menselijke waardigheid.

 

Wij zijn vrijzinnig denkende mensen. Velen van ons hebben afscheid genomen van de kerkelijke traditie en zijn op zoek gegaan naar de werkelijke achterliggende betekenis van de mythe van Christus. De geschiedenis heeft ons geleerd dat wij nauwelijks bij machte zijn om onze samenlevingen zo in te richten naar het ideaalbeeld van Christus.

Goedheid, medemenselijkheid, begrip en fijnzinnige omgang met elkaar, ze lijken vaak te zijn verdwenen in de moderne mythe van vooruitgang, materiële welvaart en expansiedrift. We hebben veel bereikt, maar de toestand van onze ziel is nog steeds dringend aan onderhoud toe.

 

De verhalen over Jezus leveren ons de handreikingen daarvoor. Als we er maar voor open willen staan. Want zijn verhaal gaat verder, dat kun je niet opbergen in een graf. Een stoffelijk overschot kun je begraven of cremeren. Maar dat kun je niet doen met wat iemand ons heeft voorgeleefd. In dat opzicht kun je misschien van opstanding spreken. Maar dat is dan wel een opstanding die wij als mensen helemaal op eigen kracht tot stand moeten brengen.