Mr.drs. Johan de Wit

Mr. drs. Johan de Wit is onze voorganger. Hij is in Leiden en in Kampen opgeleid tot jurist en theoloog. Naar eigen zeggen heeft hij zijn theologische studie ervaren als een heel uitgebreide cursus algemene ontwikkeling.

 

De verbeelding waartoe de menselijke geest in staat is, blijft hem verwonderen en vanuit die verwondering spoort hij ons aan tot zelfonderzoek.

Alles begint en eindigt bij het kennen van jezelf en wat ons is overgeleverd uit de oude boeken en met name de leringen en uitspraken van Jezus helpen ons daarbij. Door het filter van de man uit Nazareth kunnen wij de wereld anders zien dan wij gewend zijn en dat is, aldus Johan de Wit, het grote geheim van religieus zijn.

 

De vrijzinnigheid is voor hem de enige geloofsrichting waarin het raadsel van de verhouding tussen God en mens en ons bestaan in deze wereld op een aanvaardbare en voorstelbare manier ter sprake gebracht wordt.


Overdenkingen:
het lege graf
20 april 2025
Kain en Abel
16 maart 2025
Heb je vijand lief
16 februari 2025
hoe te leven
19 januari 2025
een kerstverhaal
25 december 2024
kerstoverdenking
25 december 2024
Herdenking overledenen
17 november 2024
De wonderbaarlijke visvangst
20 oktober 2024
de onrechtvaardige rentmeester
22 september 2024
Godsbeelden
16 juni 2024
Pinksteren
19 mei 2024
religie en natuur
21 april 2024
Pasen
31 maart 2024
De zaaier
18 februari 2024
De plaats die je inneemt
21 januari 2024
licht en liefde
25 december 2023
de rijke jongeling
19 november 2023
In de storm
22 oktober 2023
De grensoverschrijdingen van Jezus
10 september 2023
De zaligsprekingen
18 juni 2023
Het vijfde gebod (eert uw vader en moeder)
14 mei 2023
paasoverdenking
09 april 2023
Oordelen
19 maart 2023
De schepping
19 februari 2023
schepping of evolutie
22 januari 2023
kerstoverdenking 2022
25 december 2022
Het offer van Abraham
20 november 2022
Zorgen voor de dag van morgen
16 oktober 2022
De menselijke geest
18 september 2022
herbezinning
04 september 2022
Pinksteroverdenking
05 juni 2022
De Christus van Paulus
15 mei 2022
Paasoverdenking
17 april 2022
Jotam
20 maart 2022
De onzekerheid van de ziel
20 februari 2022
Overdenking (Jezus en de armen)
16 januari 2022
Kerstoverdenking Zeist
25 december 2021
Grenzen van het ego
12 december 2021
Ruth
21 november 2021
Twijfels
17 oktober 2021
Overdenking (Jeremia en Jezus)
19 september 2021
Overdenking (David en Goliath)
15 augustus 2021
demonen
13 juni 2021
Pinksteroverdenking
23 mei 2021
Kerstoverdenking 2020
25 december 2020
150 jaar vrijzinnigheid
22 november 2020
De rijke jongeling
18 oktober 2020
Omgang met elkaar
20 september 2020
overdenking
16 augustus 2020
de creativiteit van eva
21 juni 2020
Paasboodschap 2020
12 april 2020
overdenking Jezus
16 februari 2020
Overdenking Simson
19 januari 2020
kerstoverdenking
25 december 2019
de vrijheid van Paulus
15 december 2019
overdenking
24 november 2019
spiritualiteit toen en nu
20 oktober 2019
Overdenking (wantrouwen machthebbers)
15 september 2019
klein en groot
01 september 2019
Pinksteroverdenking
09 juni 2019
de vrouw
19 mei 2019
de zin van religie
20 januari 2019
spiritualiteit van kerst
25 december 2018
Het kinderpardon
09 december 2018
Vertrouwen
09 december 2018
overdenking (verlies van godsbeelden)
25 november 2018
Overgangen
21 oktober 2018
De anderen
02 september 2018
De richting van je leven
17 juni 2018
Overdenking Pinksteren (bezinning)
20 mei 2018
paasoverdenking
01 april 2018
innerlijke tegenkracht
18 maart 2018
De verlamde man
19 februari 2018
Toren van Babel
21 januari 2018
Kerstoverdenking
25 december 2017
Job
26 november 2017
De zondebok
15 oktober 2017
Het tiende gebod
17 september 2017
vrijheid
03 september 2017
overdenking Pinksteren
04 juni 2017
Meimaand Mariamaand
14 mei 2017
Overdenking Pasen 2017
16 april 2017
Blijf niet staren op wat vroeger was
19 maart 2017
Het nut van religie
19 februari 2017
overdenking kerst
25 december 2016
Beloften
11 december 2016
De roeping van Mozes
20 november 2016
Licht
16 oktober 2016
De ongrijpbaarheid van de liefde
18 september 2016
Schuld en schaamte
03 juli 2016
Angst
19 juni 2016
Pinksterpreek
15 mei 2016
Paaspreek
27 maart 2016
De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
21 februari 2016
Het vijfde gebod
17 januari 2016
Kerstpreek 2015
25 december 2015
Menselijk tegenover
21 juni 2015
De trooster, heilige geest
17 mei 2015
Macht
15 maart 2015
Grondhoudingen van het koninkrijk
15 februari 2015
Kerstpreek 2014
25 december 2014
Richteren11: 29-35
16 november 2014
Correcties van de ziel
19 oktober 2014
Lazarus
21 september 2014
Licht
18 mei 2014
Paaspreek 2014
20 april 2014
De heilige geest
16 maart 2014
De bruiloft te Kana
16 februari 2014
De verloren zoon
19 januari 2014
Identiteit
17 november 2013
Eerbied voor de schepping
20 oktober 2013
Onze schaduw
15 september 2013
De ander
16 juni 2013
Pinksterpreek
19 mei 2013
Luchtfietserij
21 april 2013
Paaspreek 2013
31 maart 2013
Het koninkrijk van Jezus
17 maart 2013
Bildung
17 februari 2013
Wetenschap en wijsheid
27 januari 2013
kerstpreek 2012
25 december 2012
Wat blijft en voorbijgaat
18 november 2012
Geest
21 oktober 2012
Religie
16 september 2012
Verlangen naar eenheid
17 juni 2012
Het buitenissige
20 mei 2012
De kunst van het liefhebben
18 maart 2012
Verwachtingen
19 februari 2012
Idealisme
29 januari 2012
kerstpreek 2011
24 december 2011
Mens en tijd
20 november 2011
Vrijzinnigheid
16 oktober 2011
Wat beweegt ons?
04 september 2011
Het verlangen naar macht
15 mei 2011
Het verlangen naar macht
17 april 2011
Religie en wetenschap
20 maart 2011
Beeldvorming
20 februari 2011
De grenzen van het ego
23 januari 2011
Kerstpreek 2010
25 december 2010
Richting zoeken
27 november 2010
Metamorfosen
21 november 2010
Het goede leven
19 september 2010
Het 7e zegel
20 juni 2010
Hoeders
18 april 2010
Het onzichtbare christendom
21 maart 2010
Mozes
21 februari 2010
Simson
17 januari 2010
De Christus
15 november 2009
Hebben en zijn
18 oktober 2009
Een eigen weg
06 september 2009
Bevrijding door liefde
05 juli 2009
De verborgen Jezus
21 juni 2009
Leven in verhalen
17 mei 2009
Betekenis van het Evangelie
19 april 2009
De ander
15 maart 2009
Geest van de waarheid
15 februari 2009
God als geheim in ons leven
25 januari 2009
Kerstpreek 2008
25 december 2008
Verzet en overgave
21 december 2008
Tien geboden
16 november 2008
Relatie mens/natuur
19 oktober 2008
Het mysterie mens
21 september 2008
De geest
18 mei 2008
Liefde als leidraad
20 april 2008
Symbolen
13 april 2008
Exodus
30 december 2007
De 2e kant van de mens
16 december 2007
Geloven in de toekomst
09 december 2007
Natuur
02 december 2007
Trouw aan jezelf
26 november 2007
Projectie
19 november 2007
Geloof, hoop en liefde
12 november 2007
Vergeving
05 november 2007
Het leven als geschenk
28 oktober 2007
Ziel en geest
21 oktober 2007
Hoop
14 oktober 2007
Onderweg
07 oktober 2007
Martha en Maria
30 september 2007

Kain en Abel

Kern van de overdenking
Jezus heeft een wereld na willen laten waarin zonder machtspolitiek vrede mogelijk is. Een dergelijke vrede laat zich niet door wetgeving verordenen en ook niet door het woord van God dat op stenen tafelen geschreven stond. Als de gerichtheid op vrede niet in het hart geschreven staat, zal het nooit werkelijkheid worden.

Overdenking (Kaïn en Abel)
Adam en Eva zijn uit het paradijs verdreven. Direct na de verdrijving van de mens uit het paradijs vertelt het oerverhaal in Genesis de broedermoord van Kaïn op Abel. Kaïn was een akkerbouwer, Abel een schaapherder. In sommige commentaren op dit verhaal trof ik de gedachte aan dat hiermee een historisch proces in verhalende vorm wordt weergegeven. De opkomst van de akkerbouw naast de veeteelt zou een einde maken aan het nomadische bestaan van de eerste mensen. Die gedachte spreekt me niet aan. Het is erg onaannemelijk dat de samenstellers de opkomst van de akkerbouw tegenover de veehouderij wilden illustreren met een broedermoord. Als het al zo mocht zijn dat de opkomst van de akkerbouw onder woorden moest worden gebracht, dan had een enkele mededeling daarover kunnen volstaan. Bovendien wordt in het vervolg van Genesis 4 een zekere Jabal als stamvader vermeld die vee hield.

Nee, ik denk dat de betekenis van het Kaïn en Abel verhaal ergens anders ligt en al begint met de geschiedenis van Adam en Eva. Toen Adam zich moest verantwoorden voor het eten van de verboden vrucht, gaf hij God zelf de schuld hiervan. Hij zegt in Genesis 3:12 tegen God: De vrouw die u gemaakt heeft om mij terzijde te staan, heeft mij de vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten. Het is wel een goede vondst van Adam, deze verontschuldiging. Want waarom zou hij het geschenk van de vrouw, die God als gave van de liefde aan hem gaf, moeten afwijzen? Het ongewenste neveneffect van de kennis van goed en kwaad was trouwens treurig: liefde voor elkaar van man en vrouw verloor zijn onschuld. Adam en Eva zagen na het eten van de vrucht dat zij naakt waren en zij bedekten zich met vijgenbladeren. Het onbeschaamde geluk van de eenheid van man en vrouw in de liefde veranderde in de angst om er voor elkaar naakt bij te staan.

En zo ging het verder. De mens voelt zich kwetsbaar in zijn naaktheid die de ander kan zien. Hij wil die naaktheid bedekken en laten zien dat hij een medemens is die in de ogen van de ander gerespecteerd kan worden om de dingen waartoe hij in staat is. Dat is ook de drijfveer van Kaïn als hij zijn offer aan de Heer brengt. ‘Als ik het beste voortbreng wat ik kan en het niet voor mezelf houd, maar het op het altaar als offer breng aan een God die misschien aan mij twijfelt, dan moet Hij mij toch accepteren’. De Heer merkt Abel en zijn offer op, maar had geen oog voor het offer van Kaïn. Toen werd Kaïn zo woedend dat hij Abel, zijn broer, doodde. Het is het verhaal van de eerste moord en het begint met een religieuze handeling!

In de christelijke theologie worstelt men met de vraag waarom God zijn gunst zo ongelijk over het broederpaar verdeelt. Veronderstellenderwijs kom je hier en daar de overweging tegen dat Kaïn misschien al een slecht mens was en God zijn gaven dus wel moest negeren. Maar dat is niet aannemelijk. De kinderen van Eva leven ten Oosten van de hof van Eden, het verloren paradijs. Hun bestaansrecht in de ogen van God staat op het spel en zij willen er alles aan doen om hun God ervan te overtuigen dat zij ondanks alles bruikbare en nuttige mensen zijn die hun schepping eer aan doen.

In Genesis is er op diverse plaatsen nog direct contact tussen God en de mensen. Maar het Kaïn -en-Abel probleem, de na-ijver tussen mensen, is van mensenheugenis. Het is al aanwezig in de kinderkamer, in de crèche, op basisscholen, in het voortgezet onderwijs, op de academie en de universiteit en in de bedrijven, overal. Wij hebben onze kinderen lief, maar juist daarom moeten zij in maatschappelijk opzicht slagen en als het even kan ook succesvol zijn. Zij moeten vlijtig en bekwaam zijn. Wij houden niet alleen van onze kinderen omdat zij er zijn, maar we willen ook dat ze opgewassen zijn tegen de eisen die de maatschappij aan hen stelt. Doe goed je best mijn zoon of dochter. Als je met succes door je examens komt, krijg je een goede baan en een welverdiend pensioen. Ik weet niet of de ouders van nu zulke dingen nog zeggen, maar in de jaren vijftig van de vorige eeuw was het beslist niet vreemd om zulke raadgevingen te vernemen.

Scholing en materiële welvaart zijn ook in onze tijd nog als vanzelfsprekend aan elkaar gekoppeld. Maar we vragen ons wellicht onvoldoende af wat het met mensen doet als hun bestaansrecht zo direct afhangt van hun prestaties in maatschappelijk opzicht.

In zo’n cultuur, een cultuur waarin mensen hun bestaansrecht moeten ontlenen aan wat hun verdienste is, aan wat ze hebben gepresteerd, wordt iedereen de concurrent van de ander. In het dierenrijk wordt tussen de mannetjes uitgevochten wie de beste is, maar die strijd speelt ook op een ander vlak, dat van het economisch systeem van het kapitalisme. Net zoals in het Bijbelse verhaal is nu de gevaarlijkste mens degene die het dichtst bij mij staat. Als Kaïn en Abel op een verschillend halfrond van elkaar gescheiden waren als een Indiaan in Amerika en een Bosjesman in Afrika, dan zouden ze nooit in elkaars vaarwater komen. Maar als mensen nauwe banden hebben zoals broers, dan kan de strijd om de meeste waardering moorddadige trekjes gaan vertonen.

Velen van ons hebben in hun jeugd geleerd dat God staat voor gerechtigheid. In die zin zou je ook van God kunnen zeggen dat hij de personificatie is van de juiste moraal. Religie, godsdienst en zedelijk gedrag worden dan aan elkaar gelijkgesteld, maar die gelijkstelling heeft geen oog voor de mensen die uit de boot vallen, de mensen die niet mee konden komen en geen vertrouwen meer in zichzelf hebben. Zulke mensen kunnen gevangen raken in schuldgevoelens, in angst voor straf, pogingen om het weer goed te maken, concessies doen in de hoop op tegenprestaties, opofferingen, inspanningen en als gevolg daarvan kunnen ze zichzelf onderdrukken. Ze slingeren heen en weer tussen gevoelens van verzet en onderwerping, tussen opstand en gelatenheid. En het uitgestoken vingertje van de moraal zegt tegen hen: beheers je. Concentreer je. Breng jezelf discipline bij. Misschien wel nuttig voor het vermijden van conflicten, maar geen recept voor het oplossen van conflicten. Het kan nog steeds tot uitbarsting komen tussen mensen en dat is wat met Kaïn gebeurde.
Hij vermoordde zijn broer. Hij weigert de verantwoording daarvoor te dragen. Ben ik soms mijn broeders hoeder? Hij wordt een wereld in gedreven waar de grond met bloed is bezoedeld, ongeschikt voor akkerbouw. Hij zal op de plek Nod, ten Oosten van Eden, de eerste stad bouwen. God beteugelt de wraak die mensen na deze eerste moord zullen koesteren jegens Kaïn door hen, op straffe van een zevenvoudige vergelding, te verbieden om hem dood te slaan. Maar er zijn ook andere Bijbelteksten. Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, zegt Genesis 9: 6 na de zondvloed. Tot op de dag van vandaag grijpt de rechtspraak van de VS terug op Bijbelteksten als deze, terwijl God in het verhaal van Kaïn de moordenaar juist probeert te beschermen. Niemand mag hem doodslaan en daarom neemt God zelf hem onder zijn hoede. Hij zal zevenvoudig wreken als iemand hem iets aandoet. God voorkomt hiermee nog meer moorden en dit verbod van eigenrichting is ook in onze tijd nog de waarborg dat niet allen oorlog gaan voeren tegen allen.

Vrede en gerechtigheid, juist in deze kommervolle geopolitieke tijden verlangen wij er hartstochtelijk naar. Maar we moeten vaststellen dat de machthebbers die de wereld regeren dit niet volgens de maatstaven van vrede en gerechtigdheid doen.

Als ik terugdenk aan de geschiedenislessen uit mijn jeugd, dan komt daarbij naar boven dat die lessen een ontmoedigende illustratie zijn van de manier waarop de groten omgingen – en nog steeds omgaan - met de macht.

Wat we leerden waren voornamelijk jaartallen van oorlogen. De slag van de Grieken bij Marathon, de Peloponnesische oorlog tussen Athene en Sparta, de godsdienstoorlogen in de late middeleeuwen, de Napoleontische oorlogen, zo ging dat dwars door de eeuwen heen, tot aan de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog, de oorlog in Korea, de Vietnamoorlog en de drie oorlogen om en in Irak. En nu dan de oorlogen in Oekraïne en Gaza. De mensen willen geen oorlog, maar de regeringsleiders bewapenen zich voor telkens weer nieuwe oorlogen en zoals we in onze tijd zien, lokken deze leiders de oorlogen ook uit. Het resultaat is onrecht, geweld, ellende en hebzucht. Welk recept is in staat om een einde te maken aan deze verslaving aan machtsdenken van de leiders in de wereld?

 

Zolang de instelling van mensen niet verandert, is er geen recept. Er is wel religie, de religie van Jezus. Zijn religie is in de kern van een uitweg uit de bezeten drang naar macht en onderwerping van mensen. Vrede en gerechtigheid, het zijn sleutelbegrippen in iedere religie en wijsheidstraditie, maar het mensdom is er niet toe in staat om deze sleutelbegrippen om te zetten naar een leven waarin mensen een zodanig vertrouwen in elkaar hebben dat machtspolitiek en heerschappij van de rijken over de armen door alle mensen gezien worden als ongewenst en daarom nooit moet worden nagestreefd.

Jezus heeft een wereld na willen laten waarin zonder machtspolitiek vrede mogelijk is. Een dergelijke vrede laat zich niet door wetgeving verordenen en ook niet door het woord van God dat op stenen tafelen geschreven stond. Als de gerichtheid op vrede niet in het hart geschreven staat, zal het nooit werkelijkheid worden. Vrede in het hart van mensen is pas mogelijk als ze hun angst voor wat de ander hen zal aandoen hebben ingewisseld voor vertrouwen in elkaar. Dat is de kern van de boodschap van Jezus en die boodschap staat ver af van wat mensen elkaar heden ten dage aandoen.

De kerkleer waarmee velen van ons zijn opgegroeid is een leer van gedragsvoorschriften. Maar gedragsvoorschriften kunnen geen veranderingen in het innerlijk van de mens bewerkstelligen. Daarom zegt Jezus in zijn afscheidswoorden aan zijn volgelingen in Johannes 16:33: Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen. 

In wezen komt de religie van Jezus - ik noem het religie omdat zijn denkwijze niets te maken heeft met de gevestigde godsdiensten – neer op bevrijding van angst. Het is angst waardoor volken zich bewapenen en ten strijde trekken tegen elkaar. Angst voor wat de ander je kan aandoen als je je daartegen niet kan verweren met wapens en geweld. Maar de bevrijding van Jezus ligt in de verandering van de vicieuze cirkel van angst en agressie in een vertrouwen dat ons in staat stelt om goed te zijn en vol begrip. Tegenover de kwaadwilligheid en boosaardigheid van politieke manoeuvres stelt hij de nabijheid van een God die zijn vaderlijke karaktertrekken heeft teruggekregen. In Johannes 14: 27 zegt hij: ik laat jullie vrede na. Mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld je die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.

Zijn gedachtegang is niet gericht op een vrede die tot stand komt in de vorm van een paragraaf onder een staatsverdrag, hoe belangrijk zo’n paragraaf ook mag zijn in politiek en juridisch opzicht. Zijn vrede ontstaat in het vertrouwen dat er helemaal geen bedreiging meer is. Kaïn voelde zich bedreigd en in zijn eigenwaarde aangetast, werd afgunstig op zijn broeder en sloeg hem dood. Als Kaïn het vertrouwen had gehad dat hij er mocht zijn zonder dat hij zou worden afgerekend op zijn prestaties, was hij niet afgunstig geweest en was hij niet de eerste moordenaar uit Genesis geworden.

Zal het er ooit nog van komen dat angst plaats maakt voor vertrouwen en een omwenteling van onze hele levensinstelling tot stand komt? De religieuze revolutie van Jezus is daarop gericht. Als we in zijn spoor moed houden kan het er misschien nog eens van komen dat we vrij van angst en agressie worden omdat er geen dreiging meer is in de ontmoeting met de ander.

We hebben alleen nog de hoop dat er een eind aan deze hopeloze tijden komt. Laten we die hoop blijven koesteren en moed blijven houden. Want moed verloren, is al verloren.